Det ljuva livet

Originaltitel: La dolce vita
Regissör:Federico Fellini
Utgivningsår:1960

Om Det ljuva livet:

Skandalreportern Marcello lever ett fartfyllt liv i Rom. Vi får följa honom genom en kavalkad av händelser och upptåg. Tack vare sitt jobb kan han röra sig i rikemanskretsar och träffa mängder av excentriska konstnärer, vackra kvinnor och kändisar. Då han inte rapporterar från den lilla byn där två barn sett Madonnan eller badar i Fontana di Trevi med filmstjärnan Sylvia, besöker han efterfester i övergivna villor eller tar med sin gamle far på nattklubb. Kort sagt lever han det ljuva livet.

Titel: Den stora skönheten
Regissör: Michelangelo Antonioni
År: 1960
Genre: Drama, Mysterium
Äventyret
Titel: Folket i den lyckliga dalen
Originaltitel: Friendly Persuasion
Regissör: William Wyler
År: 1956
Genre: Drama, Western, Krig
Folket i den lyckliga dalen
Titel: Försvunnen
Originaltitel: Missing
Regissör: Costa-Gavras
År: 1982
Genre: Drama, Thriller
Försvunnen

Marcello Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée, Yvonne Furneaux, Magali Noël, Alain Cuny, Annibale Ninchi, Walter Santesso, Valeria Ciangottini, Riccardo Garrone, Ida Galli, Audrey McDonald, Alain Dijon, Lex Barker, Nadia Gray, Nico, Polidor, Laura Betti

Federico Fellini, Ennio Flaiano, Tullio Pinelli, Brunello Rondi

Drama

The Sweet Life

Italien, Frankrike
Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Det ljuva livet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det ljuva livet (150 st)
hsimpson (Anmäl)   23:33 17/5
Det bruna betyget.
KimEkberg (Anmäl)   18:32 3/4
mycket fet på ett sätt, i sin struktur och festlighet, och man fattar den har varit med och gett upphov till mycket. Däremot är den ju ganska misogyn i sin känsla, vilket säkert har någon form av realistisk botten i dolcevita-kulturen: men det blir ändå för jobbigt att titta på, och blir bara feminism genom en holliday-läsning. Saknar kvinnliga figurer att identifiera mig med. (manliga också, till filmens försvar)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Barneyk (Anmäl)   3/12 2016
Så sjukt jävla tråkig och ointressant.
Starlette (Anmäl)   23/11 2016
2-. Ointressant.