Det sjunde inseglet

Originaltitel: Det sjunde inseglet
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1957

Om Det sjunde inseglet:

En riddare och hans väpnare kommer hem från korstågen och finner ett land härjat av digerdöden. I ett försök att skjuta upp sin egen död utmanar riddaren Döden på ett parti schack.

Titel: Smultronstället
Titel: Gycklarnas afton
Originaltitel: Gycklarnas afton
År: 1953
Gycklarnas afton
Titel: Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
Originaltitel: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1964
Genre: Drama, Komedi
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot, Nils Poppe, Max von Sydow, Bibi Andersson, Inga Gill, Maud Hansson, Inga Landgré, Gunnel Lindblom, Bertil Anderberg, Anders Ek, Åke Fridell, Gunnar Olsson, Erik Strandmark

Ingmar Bergman

Drama, Äventyr, Fantasy

The Seventh Seal

Sverige

Recension Det sjunde inseglet

- anonym skriver:
Bergmans bästa och en av Sveriges bästa filmer – genom alla tider. Oförglömliga scener; för exempel schackspelet med Döden och alla scener med den sprattliga Nils Poppe som gycklaren Jof. Gunnar Fischer står för det kanske bästa i filmen – dess underbara banbrytande foton. Musiken gör ju också mycket i en film och den står Erik Nordgren för. Men den bästa insatsen gör Sveriges bästa regissör någonsin...

Recension av Det sjunde inseglet - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas mest eftersökta, Norden, Stockholm XVI Stockholm Visionary Award, Sverige Topp 50
Diskussioner om Det sjunde inseglet  (1 diskussioner)
Kommentarer om Det sjunde inseglet (699 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   02:20 11/1
Det här är nog trots allt Bergmans bästa skulle jag tro. Fantastiskt är den i alla fall. Mest av allt är dialogen fantastisk, när man får så här mycket gott snack om döden, så kan man inte gärna bli annat än lite lycklig inombords. Det är nog också Bergmans roligaste film, och då känns väl ändå hans humor fortfarande lite underskattad. Ett gäng bra skådespelare har han samlat ihop i vanlig ordning dessutom. Ekerot och von Sydow förstås, men jag undrar om inte Gunnar Björnstrand står för den allra bästa insatsen. Det är hursomhelst härligt att få följa dem genom den här udda världen som känns minst lika mycket som en tur i Bergmans huvud som den känns medeltid. I slutändan är det nog också där som storheten ligger, det här en otroligt egensinnig film som inte skulle kunna göras av någon annan än Bergman
paninaro (Anmäl)   17/12 2018
Ikoniska scener med stort I, vackert foto och minnesvärd dialog. Jämfört med hans senare filmer där Bergman utforskar samma eller liknande teman, så känns Det sjunde inseglet till stor del som ett skrapande på dödens yta. Med guds tystnad-trilogin några år senare så gräver han djupare i utforskandet av det mänskliga och det med en högre nivå av sitt unika filmiska uttryck. Det här är ändå en film som är mycket intressant i vad den företar sig, de ikoniska scenerna är välförtjänta sådana och dialogen i dessa är inte mindre än njutbar. Jag uppskattar även inslagen av Bergmans speciella humor. En mycket minnesvärd film och då är det inte ens Bergmans bästa från Bergmans högproduktiva 1957.
Ful_fisk (Anmäl)   16/10 2018
Odödlig. Dock inte en av mina personliga favoriter med Bergman, tycker snarare att han peakade på 60-talet. Men nog fan är detta skitbra! Och Bengt Ekerots Döden skojar man inte bort!
Rift (Anmäl)   17/8 2018
Har just sett om den och stärkts i att detta inte är något annat än ett pekoral. Ingmar Bergman var en narcissist som tyckte synd om sig själv för att han skulle dö och för att han tvivlade på sin gud. Allt som sägs om döden och gud i filmen är banaliteter och privatfilosofi. Och när det blåses upp till sådana här pretentioner så blir det pekoral. Men den är väldigt snyggt filmad och det finns storartat skådespeleri, särskilt Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot och Nils Poppe.
Memmem (Anmäl)   21/7 2018
Mästerlig, men något svår film! Detta är filmen som gjorde Ingmar Bergman känd överallt i filmvärlden. Den innehåller världens mest parafraserade och parodierade scen: schackspelet med riddaren och Döden. Riddaren och hans väpnare har just återvänd från tio mödosamma år på korståg. De möts av digerdödens härjningar och folks sätt att fly undan den. En del flyr, andra tillgriper kyrkan, några utser syndabockar. Riddaren och väpnaren träffar på ett teatersällskap som har mager förtjänst på grund av pesten. Fotot utnyttjar ljus och skugga och dagern på Fårö till att göra filmen till ett konstverk, scenografin med dess tidsriktiga hus, redskap och kläder bidrar till filmens kvalité och en lång rad kända skådespelare spelar utmärkt bra. Musiken understryker dramat. Betyg: 4½-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det sjunde inseglet