Det sjunde inseglet

Originaltitel: Det sjunde inseglet
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1957

Om Det sjunde inseglet:

En riddare och hans väpnare kommer hem från korstågen och finner ett land härjat av digerdöden. I ett försök att skjuta upp sin egen död utmanar riddaren Döden på ett parti schack.

Titel: Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov
Regissör: Ingmar Bergman
År: 1960
Genre: Drama, Kriminalare
Jungfrukällan
Titel: Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
Originaltitel: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1964
Genre: Drama, Komedi
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
Titel: Cykeltjuven
Originaltitel: Ladri di biciclette
Regissör: Vittorio De Sica
År: 1948
Genre: Drama, Kriminalare
Cykeltjuven

Max von Sydow, Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot, Nils Poppe, Inga Landgré, Bibi Andersson, Åke Fridell, Inga Gill, Maud Hansson, Gösta Prüzelius, Anders Ek, Erik Strandmark

Ingmar Bergman

Drama, Äventyr, Fantasy

The Seventh Seal

Sverige

Recension Det sjunde inseglet

- anonym skriver:
Bergmans bästa och en av Sveriges bästa filmer – genom alla tider. Oförglömliga scener; för exempel schackspelet med Döden och alla scener med den sprattliga Nils Poppe som gycklaren Jof. Gunnar Fischer står för det kanske bästa i filmen – dess underbara banbrytande foton. Musiken gör ju också mycket i en film och den står Erik Nordgren för. Men den bästa insatsen gör Sveriges bästa regissör någonsin...

Recension av Det sjunde inseglet - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 50-tal Top 50, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas mest eftersökta, Norden, Stockholm XVI Stockholm Visionary Award, Sverige Topp 50
Diskussioner om Det sjunde inseglet  (1 diskussioner)
Kommentarer om Det sjunde inseglet (693 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   16:15 18/10
Stygga-Vargen (Anmäl)   00:54 22/8
Har precis sett om filmen och höjer betyget till 5.
Rock Snack (Anmäl)   21:37 2/4
Mer som en filmad teaterpjäs än en riktig film, men jag har å andra sidan inte sett några andra svenska filmer från den här tiden. Filmen ställer många tänkvärda frågor. Intressant rakt igenom och jag är glad att jag äntligen har sett den.
NtoNW (Anmäl)   22/10 2016
Den har allt - utom överflödiga scener. En av de bästa filmer jag nånsin sett.
sebban89 (Anmäl)   8/8 2016
En fantastisk film. Den är väldigt vackert filmad, intressant och dessutom riktigt rolig. Kanske den bästa svenska filmen någonsin.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det sjunde inseglet