Det sjunde inseglet

Originaltitel: Det sjunde inseglet
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1957

Om Det sjunde inseglet:

En riddare och hans väpnare kommer hem från korstågen och finner ett land härjat av digerdöden. I ett försök att skjuta upp sin egen död utmanar riddaren Döden på ett parti schack.

Titel: Smultronstället
Regissör: Andrej Tarkovskij
År: 1966
Genre: Drama, Krig
Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov
Titel: Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
Originaltitel: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1964
Genre: Drama, Komedi
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
Titel: Cykeltjuven
Originaltitel: Ladri di biciclette
Regissör: Vittorio De Sica
År: 1948
Genre: Drama, Kriminalare
Cykeltjuven

Max von Sydow, Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot, Nils Poppe, Inga Landgré, Bibi Andersson, Åke Fridell, Inga Gill, Maud Hansson, Gösta Prüzelius, Anders Ek, Erik Strandmark

Ingmar Bergman

Drama, Äventyr, Fantasy

The Seventh Seal

Sverige

Recension Det sjunde inseglet

- anonym skriver:
Bergmans bästa och en av Sveriges bästa filmer – genom alla tider. Oförglömliga scener; för exempel schackspelet med Döden och alla scener med den sprattliga Nils Poppe som gycklaren Jof. Gunnar Fischer står för det kanske bästa i filmen – dess underbara banbrytande foton. Musiken gör ju också mycket i en film och den står Erik Nordgren för. Men den bästa insatsen gör Sveriges bästa regissör någonsin...

Recension av Det sjunde inseglet - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 50-tal Top 50, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas mest eftersökta, Norden, Stockholm XVI Stockholm Visionary Award, Sverige Topp 50
Diskussioner om Det sjunde inseglet  (1 diskussioner)
Kommentarer om Det sjunde inseglet (696 st)
Rift (Anmäl)   22:34 17/8
Har just sett om den och stärkts i att detta inte är något annat än ett pekoral. Ingmar Bergman var en narcissist som tyckte synd om sig själv för att han skulle dö och för att han tvivlade på sin gud. Allt som sägs om döden och gud i filmen är banaliteter och privatfilosofi. Och när det blåses upp till sådana här pretentioner så blir det pekoral. Men den är väldigt snyggt filmad och det finns storartat skådespeleri, särskilt Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot och Nils Poppe.
Memmem (Anmäl)   00:48 21/7
Mästerlig, men något svår film! Detta är filmen som gjorde Ingmar Bergman känd överallt i filmvärlden. Den innehåller världens mest parafraserade och parodierade scen: schackspelet med riddaren och Döden. Riddaren och hans väpnare har just återvänd från tio mödosamma år på korståg. De möts av digerdödens härjningar och folks sätt att fly undan den. En del flyr, andra tillgriper kyrkan, några utser syndabockar. Riddaren och väpnaren träffar på ett teatersällskap som har mager förtjänst på grund av pesten. Fotot utnyttjar ljus och skugga och dagern på Fårö till att göra filmen till ett konstverk, scenografin med dess tidsriktiga hus, redskap och kläder bidrar till filmens kvalité och en lång rad kända skådespelare spelar utmärkt bra. Musiken understryker dramat. Betyg: 4½-
Nalleman (Anmäl)   18:49 20/7
Jag har alltid haft svårt för historiska dramer.
Rai (Anmäl)   18:46 11/2
Det här är säkert utan tvekan en av svenskfilm största klassiker, men det blir en 3:a på grund av den bli lite seg i viss mån!!
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det sjunde inseglet