Det sjunde inseglet

Originaltitel: Det sjunde inseglet
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1957

Om Det sjunde inseglet:

En riddare och hans väpnare kommer hem från korstågen och finner ett land härjat av digerdöden. I ett försök att skjuta upp sin egen död utmanar riddaren Döden på ett parti schack.

Titel: Smultronstället
Regissör: Akira Kurosawa
År: 1985
Genre: Drama, Action, Krig
Ran

Max von Sydow, Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot, Nils Poppe, Inga Landgré, Bibi Andersson, Åke Fridell, Inga Gill, Maud Hansson, Gösta Prüzelius, Anders Ek, Erik Strandmark

Ingmar Bergman

Drama, Äventyr, Fantasy

The Seventh Seal

Sverige

Recension Det sjunde inseglet

- anonym skriver:
Bergmans bästa och en av Sveriges bästa filmer – genom alla tider. Oförglömliga scener; för exempel schackspelet med Döden och alla scener med den sprattliga Nils Poppe som gycklaren Jof. Gunnar Fischer står för det kanske bästa i filmen – dess underbara banbrytande foton. Musiken gör ju också mycket i en film och den står Erik Nordgren för. Men den bästa insatsen gör Sveriges bästa regissör någonsin...

Recension av Det sjunde inseglet - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 50-tal Top 50, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas mest eftersökta, Norden, Populärt och billigt, Stockholm XVI Stockholm Visionary Award, Sverige Topp 50
Diskussioner om Det sjunde inseglet  (1 diskussioner)
Kommentarer om Det sjunde inseglet (692 st)
Rock Snack (Anmäl)   21:37 2/4
Mer som en filmad teaterpjäs än en riktig film, men jag har å andra sidan inte sett några andra svenska filmer från den här tiden. Filmen ställer många tänkvärda frågor. Intressant rakt igenom och jag är glad att jag äntligen har sett den.
NtoNW (Anmäl)   22/10 2016
Den har allt - utom överflödiga scener. En av de bästa filmer jag nånsin sett.
sebban89 (Anmäl)   8/8 2016
En fantastisk film. Den är väldigt vackert filmad, intressant och dessutom riktigt rolig. Kanske den bästa svenska filmen någonsin.
Stygga-Vargen (Anmäl)   25/7 2016
Bergmans filmer håller ofta väldigt hög klass och detta är inget undantag! Svår skulle jag inte kalla den, snarare tvärtom, och även om detta kanske inte är Bergmans absolut bästa så är den ändå väldigt bra! Välspelat och välregisserat!
pungsnigel (Anmäl)   18/7 2016
Otroligt välspelad.