Betyg idag: 1 128 Besökare idag: 4 059

Originaltitel: Le grand bleu
Regissör:Luc Besson
Utgivningsår:1988

Om Det stora blå:

Jacques Mayol och hans ständige rival Enzo Molinari är mästare i fridykning och har gjort en karriär av tävlingen som är den enda i sitt slag. Jacques livslånga fixering vid dykning kommer från hans ovanliga förbindelse med havet, medan Enzo frodas av utmaningarna av dess naturliga fara. På en av sina resor möter Jacques amerikanskan Johana Baker som blir attraherad av hans oskuldsfulla kvaliteter och följer honom genom Europa för att dela hans äventyr, triumfer och ultimata tragiska band med Enzo.

Titel: Fjärilens tunga
Originaltitel: La lengua de las mariposas
Regissör: José Luis Cuerda
År: 1990
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik
Bind mig, älska mig
Titel: Nyckeln till Provence del 1
Originaltitel: La gloire de mon père
Regissör: Yves Robert
Regissör: Joel Schumacher
År: 1985
Genre: Drama, Komedi, Romantik
St. Elmo's Fire

Rosanna Arquette, Jean-Marc Barr, Jean Reno, Paul Shenar, Sergio Castellitto, Jean Bouise, Marc Duret, Griffin Dunne, Andréas Voutsinas, Valentina Vargas, Kimberly Beck, Patrick Fontana, Alessandra Vazzoler, Geoffrey Carey, Bruce Guerre-Berthelot

Jacques Mayol, Marilyn Goldin, Robert Garland, Marc Perrier, Luc Besson

Drama, Romantik

The Big Blue

Frankrike, USA, Italien

Recension Det stora blå

- horvendile sätter betyg 2 och skriver:
En hoppande delfin mot en fullmåne. Jag borde ha anat oråd redan vid DVD-förpackningen. Men naivt tänkte jag bara: Luc Besson, Jean Reno och dykning - vad kan gå fel? Jacques (Jean-Marc Barr) och Enzo (Jean Reno) är dykrivaler sedan barndomen men har sedan länge tappat kontakten med varandra. Tidigt i filmen återförenas de och återupptar sitt rivaliserande och inte ofarliga fridykande, nu som mycket...

Recension av Det stora blå - Läs hela!

Med i listor: Europa, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Startpaket 1
Diskussioner om Det stora blå  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det stora blå (390 st)
Off The Ground (Anmäl)   23:51 4/2
Svindlande undervattenscener och ett fullkomligt fenomenalt soundtrack väger nästan upp en stor portion trams mellan varven och att (åtminstone) director's cut är för lång.
StaffanE71 (Anmäl)   24/12 2017
Låt oss vara klara på en sak, anledningen till att du ska se den här filmen är att du ska uppleva de underbart vackra undervattensfotot, i kombination med pricken över i: musiken av Eric Serra. Jean Reno briljerar också med humor. Det andra är rätt ovidkommande. Arquettes karaktär är bitvis pinsamt patetisk. Som helhet är det dock en stark 4'a.
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
helt ok
asasae (Anmäl)   10/9 2017
Lustigt och halvtaskigt skådespeleri, en story som lämnade en något konfunderad. Vackert filmat emellanåt, men filmen är dessvärre inte (sedd 2017) ett masterpiece...
karlmats (Anmäl)   23/8 2017
Det känns mycket som Luc Besson det här. Samtidigt som karaktärerna är sådär lagom knäppa så är det förutom de vackra undervattenmiljöerna inte så mycket som griper tag i mig här. Reno är rätt mycket av en douchebag filmen igenom och är svår att gilla även om han har sina stunder i början. Att han måste dölja för sin matlagningsglada mamma att han har ätit restaurangpasta är en sån där grej som känns härligt italienskt fast tvärtom då. Huvudpersonen vill hellre vara en delfin och är så där lagom knepig och introvert så att man undrar hur tjejen faller, och ligger kvar, för honom trots allt. Rosanna Arquette känns som en ganska kass skådis och i slutändan är storyn inte tillräckligt intressant för att den ska orka upp till mer än en 2a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det stora blå