Det våras för Frankenstein

Originaltitel: Young Frankenstein
Regissör:Mel Brooks
Utgivningsår:1974

Om Det våras för Frankenstein:

Hjärnexperten dr Frederick Frankenstein, sonson till den ökände dr Frankenstein, får plötsligt ärva farfaderns gamla slott i Transylvanien. På slottet väntar den originella personalen, den puckelryggiga Igor, den söta laboratorieassistenten Inga och den skräckinjagande frau Blucher.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Dracula: Dead and Loving It
År: 1995
Genre: Komedi, Skräck
Dracula: Död men lycklig
Titel: Döda män klär inte i rutigt
Originaltitel: Dead Men Don't Wear Plaid
Regissör: Carl Reiner
År: 1982
Genre: Komedi, Kriminalare, Thriller
Döda män klär inte i rutigt
Titel: Producenterna
Originaltitel: The Producers
År: 1967
Genre: Komedi
Producenterna

Gene Wilder, Gene Hackman, Teri Garr, Peter Boyle, Madeline Kahn, Cloris Leachman, Marty Feldman, Kenneth Mars, Richard Haydn

Gene Wilder, Mel Brooks

Komedi, Science Fiction

Recension Det våras för Frankenstein

- jotnan sätter betyg 5 och skriver:
Young Frankenstein är en gammal film som parodiserar en ännu äldre film. Ändå känns det fräschare än det mesta som görs idag. I Mel Brooks klassiker från 1974 följer vi Biologiprofessorn Frederick Frankenstein (spelad av Gene Wilder som gör sin bästa roll någonsin) gör allt för att rentvå sitt namn efter farfaderns experiment i Transsylvanien. Men allt förändras dagen han får ärva det gamla slottet....

Recension av Det våras för Frankenstein - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Parodier
Diskussioner om Det våras för Frankenstein  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det våras för Frankenstein (253 st)
myslas (Anmäl)   23:31 10/2
Kärleksfull parodi på Universals gamla monsterfilmer och samtidigt bättre än många av dem. Fint svartvitt foto och Feldman briljerar verkligen som Igor.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Solidus (Anmäl)   5/7 2015
Kärleksfull hyllning/parodi på den klassiska skräckfilmen från Universal. Det är en välgjord återskapelse med en del fyndiga/billiga skämt med lite samma anda som t.ex. "Hot Shots", men de personer som får mest utav filmen är de som håller "Frankenstein" från 1931 varmt om sitt hjärta. Trevlig komedi.
Namellak (Anmäl)   20/1 2015
Marty Feldman fick mig att skratta till i några scener. Men jag höll mig kvar på stolen. Gene Wilder skrek mest. Mer huvudvärks- än skrattframkallande. Förvånande nog så verkade det som om Brooks och Wilder egentligen velat göra en seriös hyllning till Frankenstein-filmerna, men inte vågat ta steget fullt ut. Nu blev det istället ett vingligt mellanting mellan skräck och ansträngd beklämmande lyteskomik.
Krille80 (Anmäl)   26/10 2014
I en svartfilm film om barnbarnet till Viktor Frankenstein återupplevs Frankenstein på ett väldigt fyndigt och fantastiskt roligt sätt. Detta är komedi av den bästa sorten. Gene Wilder och Marty Feldman är underbara. 5-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det våras för Frankenstein