Det våras för sheriffen

Regissör:Mel Brooks
Utgivningsår:1974
Antal betyg:31930 betyg

Om Det våras för sheriffen:

Det ska dras en järnväg igenom den lilla sovstaden Rock Ridge. Marken kommer att bli värd en förmögenhet och man bara kan driva ut de som bor där nu. För att åstadkomma detta skickas det värsta gäng man kan tänka sig in, och en sheriff tillsätts som tros kunna tas om hand med lätthet.
Se filmen på Headweb

År: 1981
Genre: Komedi
Det våras för världshistorien, del 1
Titel: Akta're för sheriffen
Originaltitel: Support Your Local Sheriff!
Regissör: Burt Kennedy
År: 1969
Genre: Komedi, Western
Akta're för sheriffen
Titel: Den nakna pistolen
Originaltitel: The Naked Gun: From the Files of Police Squad!
Regissör: David Zucker
Regissör: Jim Abrahams, David Zucker, Jerry Zucker
År: 1980
Genre: Komedi, Romantik
Titta vi flyger!

Cleavon Little, Gene Wilder, Harvey Korman, Slim Pickens, Madeline Kahn, Mel Brooks, Burton Gilliam, Alex Karras, David Huddleston, Liam Dunn, John Hillerman, George Furth, Jack Starrett, Carol Arthur, Richard Collier, Charles McGregor, Dom DeLuise

Norman Steinberg, Andrew Bergman, Mel Brooks, Richard Pryor, Alan Uger

Komedi, Western

Med i listor: 70-tal Top 50, Komedi Top 50, Parodier, Startpaket 1, Western Top 50
Diskussioner om Det våras för sheriffen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det våras för sheriffen (202 st)
Starkbröl (Anmäl)   27/10 2018
Mindes den här som jätterolig från barndomen men den är ju jättetråkig. Det är inte ens en satir eller komedi, utan en lätt maskerad uppfostringsfilm.
wasteoftime (Anmäl)   25/6 2018
Det här är ganska mysigt, och ganska roligt. Och instinktivt ville jag nog sätta en tvåa. Eller ja, jag satte en tvåa. Men jag kan inte riktigt motivera den. Fast det är nära. Det finns många riktigt bra scener, och skrämmande nog är stora delar fortfarande högaktuell. Mel Brooks satiriska gärning till världen, ska man nog inte underskatta. 0,0 på SH-skalan.
Afflicter (Anmäl)   6/6 2018
Bäst mot slutet när det spårar ur ordentligt. "Drive me off this picture!"
Raimo_1985 (Anmäl)   3/4 2018
Tar en liten stund innan den sätter igång men sen är det tokroligt helt igenom! :) Vilken humorfest! :)
myslas (Anmäl)   9/2 2018
Jag vill inte påstå att Mel Brooks är lika rolig som Monty Python men i filmer som den här kommer han väldigt nära. Skitkul och helt utflippad antirasistisk satir. Cleavon Little gör det bra i huvudrollen men man undrar ändå lite grann "what if?" Richard Pryor hade fått rollen som Mel Brooks ville.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det våras för sheriffen