Det vilda gänget

Originaltitel: The Wild Bunch
Regissör:Sam Peckinpah
Utgivningsår:1969

Om Det vilda gänget:

Ett gäng laglösa och deras vilda framfart i Mexico och Texas i vilda västern-erans slutskede. De jagas av amerikanska prisjägare som släppts fria enbart för detta jobb, och hamnar i ett eget krig i Mexiko.

Titel: 7 vågade livet
Regissör: Sergio Sollima
År: 1968
Genre: Western
Mannen med kastknivarna

Ernest Borgnine, William Holden, Robert Ryan, Warren Oates, Edmond O'Brien, Jaime Sánchez, Emilio Fernández, Ben Johnson, Strother Martin, L Q Jones, Dub Taylor, Albert Dekker, Bo Hopkins, Alfonso Arau

Sam Peckinpah, Walon Green

Action, Western

Med i listor: 60-tal Top 50, Western Top 50
Diskussioner om Det vilda gänget  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det vilda gänget (183 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Pava (Anmäl)   8/3 2017
Ska väl erkänna att western inte är någon favoritgenre. Inledningen och slutscenen är rullens behållning. Det är på tok för segt och ointressant där emellan. En svag trea!
Bengt_a (Anmäl)   7/1 2017
Jag ser inte alls charmen i att mörda oskyldiga, använda civila kvinnor som mänskliga sköldar, betala småflickor för sex (och dessutom inte betala dem tillräckligt), eller poängen med hela slutscenen. Många av karaktärerna var överdrivna, och att ett gäng skulle vara så infernaliskt korkade kändes bara banalt. Alldeles för lång, och för många scener med där alla i scenen krystat flabbar åt ingenting så de håller på att tappa brallorna. Det finns många bättre westernfilmer än denna.
Solidus (Anmäl)   2/1 2017
Första gången jag såg "Det vilda gänget" var jag inte så imponerad och efter par år senare kände jag mig sugen att ge filmen en ny chans och vet ni vad? Min inställning är detsamma som första gången. Innan ni börjar lyncha mig vill jag förklara min åsikt till denna westernklassiker. Inledningsscenen och filmens våldsamma final är fantastiska delar och filmens höjdpunkter. Det är rått, blodigt och realistiskt. Problemet med "Det vilda gänget" är dess karaktärer. De fångar mig inte och orsaken att de inte fångar mig är att filmen inte presenterar dem. När regissören försöker skapa en sammanhållning inom gruppen tycker jag att det kännas forcerat och överdrivet. Det blir aldrig den naturliga gruppdynamiken som i t.ex. "Rovdjuret", där det faktiskt känns att soldaterna har stridit och sett helvetet tillsammans. Jag ser inte storheten med "Det vilda gänget", men ni gör det och det är jag glad för.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Filmen är från 1969 och är högt rankad på IMDb. Visst, den är tekniskt bra. Men handling och skådespeleri är inte lika bra. Viktigt för en västernfilm är rejält "utmejslade" karaktärer. Här är gubbsen så lika varandra att det är svårt att hålla ordning på vem som är vem. Kan gissa att filmens "action-effekter" imponerade -69. Här vissas våld och blodkaskader på ett sätt som nog var ganska nytt då. Men sådant gör inte en film till ett mästerverk, varken då eller nu
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det vilda gänget