Det yttersta steget

Originaltitel: A Further Gesture
Regissör:Robert Dornhelm
Utgivningsår:1997

Om Det yttersta steget:

Långtidsdömde Dowd sällar sig till en grupp IRA-medlemmar och flyr från ett fängelse i Belfast. Han tar sig vidare till New York, får jobb som diskare och svär att aldrig ha något med politik att göra igen. På restaurangen träffar han Tulio från Guatemala och förälskar sig i hans syster. Återigen har Dowd hamnat i en politisk konflikt.

Titel: The Crying Game
Originaltitel: The Boxer
Regissör: Jim Sheridan
År: 1997
Boxaren

Stephen Rea, Brendan Gleeson, Sean McGinley, Alfred Molina, Pruitt Taylor Vince, Rosana Pastor, Jorge Sanz

Ronan Bennett

Drama, Romantik, Thriller

The Break

Storbritannien, Spanien, Tyskland, Irland, Japan
Med i listor: Den nordirländska konflikten
Diskussioner om Det yttersta steget  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det yttersta steget (3 st)
Hald (Anmäl)   2/11 2008
En förvånansvärt bra och realistisk film i den annars ganska tröttkörda "Kriminell försöker lämna sitt förflutna bakom sig"- genren.
hugolo (Anmäl)   10/8 2006
schysst film
Pylades (Anmäl)   5/12 2002
En realistisk och mycket mörk film som varken handlar särskilt mycket om IRA eller påminner om "The crying game". Samtliga skådespelare gör mycket bra rolltolkningar, särskilt Rea, Molina och Gleeson. Jag försöker fortfarande räkna ut hur Rea lyckades göra så mycket av den inte speciellt talträngde Dowd. Inledningscenerna är mycket välgjorda. Den enda besvikelsen är att Gleeson är med på tok för lite... Slutet är en aning överraskande.