Devil in the Brain

Originaltitel: Il Diavolo Nel Cervello
Regissör:Sergio Sollima
Utgivningsår:1972

Om Devil in the Brain:

Devil in the Brain börjar med att Oscar återvänder från utlandet och besöker Sandra som han fixerat sig i. Han är chockad över att upptäcka att hon inte har något minne av honom eller av sin make och son, Ricky. Under undersökningen med hjälp av en psykiatriker så upptäcker Oscar att Sandra's tillstånd är ett resultat av vad hon såg den ödesdigra dagen. Avgörande är dock sambandet mellan Ricky, pistolen och hans fars lik som inte riktigt är så enkelt som det först verkade. Men om Ricky inte döda sin far, vem gjorde det? Och varför?

Stefania Sandrelli, Keir Dullea, Micheline Presle, Tino Buazzelli, Renato Cestiè, Maurice Ronet, Orchidea de Santis, Gaia Germani, Bruno Boschetti, Giorgio Dolfin

Suso Cecchi d'Amico, Sergio Sollima

Thriller

Frankrike, Italien
Med i listor: Giallo
Diskussioner om Devil in the Brain  (0 diskussioner)
Kommentarer om Devil in the Brain (3 st)
Waldo Trumbull (Anmäl)   6/4 2013
Egentligen en ganska händelselös thriller med halvtaskiga skådespelare. Musiken är bra, liksom fotot och sluttvisten är faktiskt lite oväntad. Men filmen som helhet är fortfarande bara en bagatell man kan både ha och mista.
ulke666 (Anmäl)   7/2 2012
Intressant och lagom snurrig story som tar en del oväntade vändningar. Inget utöver det vanliga men klart godkänt.
ketto (Anmäl)   5/2 2012
7/10, över medel. bra handling med många överraskningar. några minnsevärda scener, jag gillar målningarna som hon gjorde, det var nästan lite kusligt. bra musik av Morricone också.