Diagonalsymfoni

Originaltitel: Symphonie diagonale
Regissör:Viking Eggeling
Utgivningsår:1924

Om Diagonalsymfoni:

Abstrakt konstfilm av den svenskfödde dadaisten Eggeling. Vita former uppträder och försvinner rytmiskt mot en svart bakgrund.

Titel: Allegretto
Jorden

Kortfilm, Animerad, Experimentfilm

Tyskland
Med i listor: 20-tal Top 50, Experimentfilm Top 50
Diskussioner om Diagonalsymfoni  (0 diskussioner)
Kommentarer om Diagonalsymfoni (37 st)
thefallofmath (Anmäl)   20/2 2016
Jag fann den här kortfilmen väldigt inspirerande. Väldigt mycket 20-tal över den. För mig till filmer som aeltia och metropolis.
lekke (Anmäl)   21/12 2015
8 minuter Windows 3.1 skärmsläckare. Najs?
Kortfilm (Anmäl)   7/10 2015
Jag tycker att den påminner om reklamskyltar med olika neonslingor som tänds och släcks i ett visst mönster och sedan börjar om. Men i svart/vitt då. Eller skulle kunna vara någon form av testfilm/skärmsläckare som visas på offentliga tv-skärmar när skärmarna inte används till annat. Filmarkivet skrev att det skulle vara ett musikaliskt konstverk. Men någon musik eller något ljud fick jag inte fram. Det hade behövts.
Tsurugi (Anmäl)   8/6 2015
Några snygga former här och där, men det gör filmen inte mindre trist att titta på. Inte sevärd, ganska svag tvåa.
NektarN (Anmäl)   10/12 2014
Abstrakt avant-garde med underbart snygg art deco. Tog ett par omtittningar innan jag kunde förstå vilket budskap Eggeling ville få fram.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Diagonalsymfoni