De märkta

Originaltitel: Die Gezeichneten
Regissör:Carl Theodor Dreyer
Utgivningsår:1922

Om De märkta:

En judinna bor i ett getto i en liten rysk stad. Efter att det spritts rykten om henne flyr hon till S:t Petersburg.

Adele Reuter-Eichberg, Vladimir Gajdarov, Polina Piekowskaja, Sylvia Torf, Hugo Döblin, Johannes Meyer (II), Thorleif Reiss, J N Douvan-Tarzow, Richard Boleslawski, Emmy Wyda

Carl Theodor Dreyer

Drama, Stumfilm

Love One Another, Elsker hverandre

Tyskland
Diskussioner om De märkta  (0 diskussioner)
Kommentarer om De märkta (3 st)
precineadd (Anmäl)   7/1 2014
svårt att bedöma en halvt förlorad film men det som är bra är verkligen bra, oerhört sofistikerat för sin tid och finalen är mustig.
goeran (Anmäl)   26/9 2012
Carl Theodor Dreyer skildrar i sitt stumfilmsepos Die Gezeichneten från 1922 mycket skickligt och trovärdigt judiska miljöer i Ryssland och pogromer mot judarna i början av 1900-talet. Även om en del av den ursprungliga filmen saknas idag är det ändå en levande och trovärdig skildring med bra skådespelare i rollerna (bäst av skådespelarna är utan tvivel Johannes Meyer i rollen som polisagenten Rylowitsch). Filmens budskap, riktat mot antisemitism och intolerans, är tyvärr bara alltför aktuellt ännu idag.
KimEkberg (Anmäl)   22/9 2008
Väldigt seriös, men överbelastad sett till formatet. Oändliga textskyltar och oöverskådligt karaktärsgalleri gör det svårt att hålla engagemanget på topp filmen igenom. Dock är ju nära hälften av filmen försvunnen och det jag sett bara en gissning om hur den kunnat se ut, så förmodligen så var den en gång bättre än detta. Slutscenerna är mycket imponerande i all sin brutalitet, men på det hela taget en ganska så tråkig film sitt heta tema till trots.