Betyg idag: 1 028 Besökare idag: 4 271

Originaltitel: Die Hard
Regissör:John McTiernan
Utgivningsår:1988

Om Die Hard:

John McClane är en ensam snut med ynklig tjänstepistol mot tungt beväpnade terrorister som tagit över en skyskrapa. Hans hustru tillhör gisslan som skall ge skurkarna 600 miljoner dollar.

Titel: Die Hard 2
Regissör: Roland Emmerich
År: 2013
Genre: Drama, Action, Thriller
White House Down

Bruce Willis, Alan Rickman, Reginald VelJohnson, Bonnie Bedelia, Paul Gleason, Alexander Godunov, Clarence Gilyard Jr, William Atherton, Joey Plewa, James Shigeta, Lorenzo Caccialanza, Robert Davi, Hart Bochner, De'voreaux White, Dennis Hayden

Jeb Stuart, Steven E de Souza

Action, Thriller

Recension Die Hard

- Rollywood sätter betyg 3 och skriver:
Det råder inget tvivel om att vem som helst som gillar action eller rent av spänning skulle gilla den här filmen. Men vill man avnjuta den på bästa sätt så är det bra om man kan uppskatta Bruce Willis som skådespelare, då det är det som hela filmen egentligen handlar om. Här visar han upp sina hårdaste attityder och komedisidan är lämnad hemma på hyllan. Hela filmen är som en enda lång skottlossning....

Recension av Die Hard - Läs hela!

Diskussioner om Die Hard  (0 diskussioner)
Kommentarer om Die Hard (765 st)
Jaganatha (Anmäl)   23:51 11/12
Med ett gäng explosioner och massor av töntiga repliker gick det att komma långt under 80-talet, därom vittnar Die Hard. Det bästa med filmen är helt klart Alan Rickman som Hans Gruber och hans anhang av falska terrorister som egentligen bara är ute efter innehållet i ett bankvalv inuti en skyskrapa. Actionscenerna ser fortfarande efter 30 år bra ut, men logiken i handlingen haltar betänkligt vid närmare eftertanke. För att New York-polisen John McClane (Bruce Willis + hår) ska framstå som en riktig barfotahjältissimo, måste hela Los Angeles poliskår samt FBI utmålas som komplett inkompetenta clowner och det köper jag inte lika lätt nu längre i vuxen ålder. Men om man blundar hårt för sådana småsaker, är detta en skön julklapp från 80-talet till oss alla snälla barn.
Pi-R (Anmäl)   21:06 29/10
Tja... filmen vet vad den vill och gör det bra. Lyckas man att stänga av hjärnan, så är det skoj och rappt, med kvicka repliker och ordentliga explosioner, och Alan Rickman i högform, med Bruce Willis på som god medspelare. Kopierna är många, och torde aldrig ha nått upp i samma nivå... Samtidigt, så känns den amerikanske ensamme actionjälten en rätt sunlig karaktär, och såväl Paul Gleasos vice polischef, Hart Bochners kokssniffande yuppie, och William Athertons påfrestande reporter, är såpass påfrestande att de stör filmen (å andra sidan är De'voreaux White som limosinchauffören Argyle ruggit skön). på det hels taget så behöver filmen inte skämmas för sig, och dess kultstatus är rimlig. Men mer än en trea förtjänar den inte
Sture Stenhög (Anmäl)   03:26 9/6
Jag var lite orolig för att den här inte skulle vara fullt så bra som jag mindes den, men de farhågorna var snart som bortblåsta. Det här är dumaction när den är som allra bäst. Upplägget är briljant i all sin enkelhet, och persongalleriet är fantastiskt. Bruce Willis småtjuriga John McClane är en av filmhistoriens bästa actionhjältar och Alan Rickmans sofistikerade Hans Gruber är en av dess bästa skurkar. Klantiga hantlangare, arroganta snutar och kul dialog bidrar också stort till underhållningen, och mycket mer underhållande än så här blir det inte
Rai (Anmäl)   20:38 7/3
Nja, har haft lite svårt för dom här filmerna!
Lotso (Anmäl)   11/12 2017
I sin helhet är Die Hard… ja Die Hard. Det är svårt att inte tycka om filmen, även för första tittare. Det är en klassiker som jag ser med jämna mellanrum och som bara blir bättre och bättre, som vin. Vad som gör Die Hard stå ut från mängden av alla andra actionfilmer. Är dess huvudkaraktär John McClane som beter sig mer som din vardagliga person, och inte den överdrivna stereotypiska actionhjälten. Även handlingen är simpel men utmärkt hanterad och gjord. Skurken är minnesvärd. Även skådespelarinsatserna är överraskande bra. Actionscenerna är topp, och spänningen tar aldrig slut. Det är en film som går allt mer och mer kring juletid. Vilket känns bra. Lägg på avslutningsvis låten ”Let It Snow” vid eftertexterna, och vi har en julklassiker.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Die Hard