Die Hard

Originaltitel: Die Hard
Regissör:John McTiernan
Utgivningsår:1988

Om Die Hard:

John McClane är en ensam snut med ynklig tjänstepistol mot tungt beväpnade terrorister som tagit över en skyskrapa. Hans hustru tillhör gisslan som skall ge skurkarna 600 miljoner dollar.

Titel: Die Hard 2
Regissör: Richard Donner
År: 1987
Genre: Komedi, Action, Kriminalare, Thriller
Dödligt vapen

Bruce Willis, Alan Rickman, Reginald VelJohnson, Bonnie Bedelia, Paul Gleason, Alexander Godunov, Clarence Gilyard Jr, William Atherton, Joey Plewa, James Shigeta, Lorenzo Caccialanza, Robert Davi, Hart Bochner, De'voreaux White, Dennis Hayden

Jeb Stuart, Steven E de Souza

Action, Thriller

Recension Die Hard

- Rollywood sätter betyg 3 och skriver:
Det råder inget tvivel om att vem som helst som gillar action eller rent av spänning skulle gilla den här filmen. Men vill man avnjuta den på bästa sätt så är det bra om man kan uppskatta Bruce Willis som skådespelare, då det är det som hela filmen egentligen handlar om. Här visar han upp sina hårdaste attityder och komedisidan är lämnad hemma på hyllan. Hela filmen är som en enda lång skottlossning....

Recension av Die Hard - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Action Top 50, Thriller Top 50
Diskussioner om Die Hard  (0 diskussioner)
Kommentarer om Die Hard (768 st)
colazero (Anmäl)   15:42 11/5
En av få 80-talsfilmer jag gillar och den är ju faktiskt riktigt bra. :)
ekback (Anmäl)   23:44 12/1
Fortfarande bra action som funkar utmärkt än idag! Willis och Rickman är klockrena i sina roller. Poliserna är väl det enda större man kan klaga på, som tur är förstör dom inte handlingen allt för mycket.
karlmats (Anmäl)   25/12 2018
Jag håller med mig själv ganska mycket till punkt och pricka. På förhand hade jag trott att den faktiskt skulle kunna höjas till maxbetyget som en av filmhistoriens bästa actionfilmer. Nu efter en omtitt får jag konstatera att det fortfarande är en av de bästa actionfilmerna men att någon höjning inte kommer på fråga. Willis och Rickman, vilket par alltså, de är en fröjd att se. Filmen känns aldrig krystad i sin handling utan de små detaljerna sitter till punkt och pricka. Den stabila 4an står kvar men nu vet jag iaf om det och får leta vidare bland potentiella höjningar. ---------- 21/6-10 Det här är fantastiskt, redan i titeln får vi veta exakt vad som väntar och man blir fanimig inte besviken. Willis är en perfekt casting och klickar så bra med Rickman att man nästan blir lite rädd. Med två så underbara karaktärer behövs inte så mycket mer, och tur är väl det. Annars hade man kanske stört sig ännu mer på några av de väldigt endimensionella sidokaraktärerna än vad man gör nu. Speciellt de puckade poliserna blir rätt enerverande och förtar lite av filmens magi. Nåja, tempot är högt, dialogen smockad med tjusiga one-liners som bara är där för att vara coola och så får vi en massa shoot-outs som gör mig glad. Dum-action är sannerligen en fröjd att se när det görs rätt, och det är fortfarande inte många som gjort det bättre än så här. En stabil 4a.
stgurgel (Anmäl)   19/12 2018
Stabil gammal action som Alan Rickmans bad guy totalt äger. God Jul
Jaganatha (Anmäl)   11/12 2018
Med ett gäng explosioner och massor av töntiga repliker gick det att komma långt under 80-talet, därom vittnar Die Hard. Det bästa med filmen är helt klart Alan Rickman som Hans Gruber och hans anhang av falska terrorister som egentligen bara är ute efter innehållet i ett bankvalv inuti en skyskrapa. Actionscenerna ser fortfarande efter 30 år bra ut, men logiken i handlingen haltar betänkligt vid närmare eftertanke. För att New York-polisen John McClane (Bruce Willis + hår) ska framstå som en riktig barfotahjältissimo, måste hela Los Angeles poliskår samt FBI utmålas som komplett inkompetenta clowner och det köper jag inte lika lätt nu längre i vuxen ålder. Men om man blundar hårt för sådana småsaker, är detta en skön julklapp från 80-talet till oss alla snälla barn.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Die Hard