Dig ska jag ha

Originaltitel: Love Me or Leave Me
Regissör:Charles Vidor
Utgivningsår:1955

Om Dig ska jag ha:

En hänsynslös gangster blir intresserad av en sångerska på ett danshak och ger henne ett jobb i en kör. Men hon har ambitioner att bli en framgångsrik sångerska och tar chansen en kväll när hon får ersätta den frånvarande ledsångerskan vilket resulterar i att hon gör succé. Med påtryck från gangstern blir hon berömd och tjänar en förmögenhet, men hennes lycka störs av hans fanatiska kärlek vilken hon inte besvarar.

Doris Day, James Cagney, Cameron Mitchell, Robert Keith, Tom Tully, Harry Bellaver, Harry Bellaver

Daniel Fuchs, Isobel Lennart

Drama, Romantik, Biografi

Diskussioner om Dig ska jag ha  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dig ska jag ha (4 st)
Albion (Anmäl)   24/1 2011
En film som växer efter hand. Jag är inget större fan av varken James Cagney eller Doris Day men med Cagney i rollistan blir det ju alltid färgstarkt och sällan tråkigt och Doris Day är en duktig sångerska. Vid sidan om själva storyn får man en god inblick i clublivet på 20- och 30-talet. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
Floop (Anmäl)   30/3 2008
Måste nog hålla med NoWireHangers om att slutet blir lite påklistrat. Men what the heck, gillar Cagney och Day!
Anytime Annie (Anmäl)   7/8 2007
Doris Days bästa! Mycket bra spel!
NoWireHangers (Anmäl)   26/4 2003
Doris Day och James Cagney är mycket bra, fina sångframträdanden av Day. med tanke på hur osympatisk Cagneys karaktär är känns slutet lite krystat.