Diktatorn

Originaltitel: The Great Dictator
Regissör:Charles Chaplin
Utgivningsår:1940

Om Diktatorn:

Diktatorn utspelar sig i det fiktiva landet Tomanien och handlar om en fattig, judisk frisör och hans dubbelgångare, den karismatiske och judehatande diktatorn Adenoid Hynkel. Den judiske frisören, en lätt förvirrad veteran från första världskriget, gör vad han kan för att överleva i det judiska gettot, medan Hynkel hyser helt andra planer. Han vill lägga under sig hela världen.

Titel: Moderna tider
Originaltitel: Modern Times
Regissör: Charles Chaplin
År: 1936
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Moderna tider
Titel: Att vara eller icke vara
Originaltitel: To Be or Not to Be
Regissör: Ernst Lubitsch
År: 1942
Genre: Drama, Komedi, Krig
Att vara eller icke vara
Titel: Fyra fula fiskar
Regissör: Charles Chaplin
År: 1921
Genre: Drama, Komedi, Stumfilm
Chaplins pojke

Charles Chaplin, Paulette Goddard, Jack Oakie, Reginald Gardiner, Henry Daniell, Billy Gilbert, Grace Hayle, Carter DeHaven, Maurice Moscovitch, Emma Dunn, Bernard Gorcey, Paul Weigel

Charles Chaplin

Komedi

Recension Diktatorn

- pelikan sätter betyg 4 och skriver:
Landet Tomania har just förlorat första världskriget. Diktatorn Adeniod Hynkel är vid makten och förföljer judarna, framför allt dem i huvudstadens getto. En judisk frisör som förlorat minnet i krigets avgörande minut, rymmer samtidigt från sjukhuset där han vårdas. Det faktum att de båda liknar varandra som bär kan inte annat att röra till historien. Visst påminner Hynkel om någon alltför välkänd...

Recension av Diktatorn - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Krigskomedier
Diskussioner om Diktatorn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Diktatorn (440 st)
Pi-R (Anmäl)   18:47 8/1
En fenomenal film på orimligt många sätt; från det förväntade: Chaplins värme och komiska timing och mimspel, musiken, den emotionella slutscenen, och genuint hantverk vad gäller cinematografi; till det måhända mer överraskande: en genuint engagerande story, Chaplins bredare skådespelartalang, skärpan i satiren gentemot Tysklands och Italiens envåldshärskare och diktaturer i gemen, och lättheten med vilken Chaplin uppenbarligen bemästrade även ljudfilmen. Henry Daniell som Garbitsch gör en fenomenalt känslokall Garbitsch, och övriga rollprestationer är också riktigt bra. Möjligen känns vissa av de mer traditionella Chaplinsketcherna, som filmen också bjuder på, väl långa i en film som på allvar känns väldigt modern i hur den blandar humor och svärta, men det är ett minus så litet att det närmast inte syns
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Tonti (Anmäl)   24/6 2017
Trodde den kanske skulle åldrats med obehag men det är ju fanimej genialt.
Sarakin76 (Anmäl)   4/3 2017
For lang og utdatert men morsom, +3.
Anders Axelsso (Anmäl)   16/9 2016
Otroligt att han kunde göra denna film i en sådan tid, det är svårt att ta in vilket sprängstoff detta måste varit. Som film är det en fyra men som fenomen en solklar femma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Diktatorn