Betyg idag: 1 050 Besökare idag: 4 825

Originaltitel: The Great Dictator
Regissör:Charles Chaplin
Utgivningsår:1940

Om Diktatorn:

Diktatorn utspelar sig i det fiktiva landet Tomanien och handlar om en fattig, judisk frisör och hans dubbelgångare, den karismatiske och judehatande diktatorn Adenoid Hynkel. Den judiske frisören, en lätt förvirrad veteran från första världskriget, gör vad han kan för att överleva i det judiska gettot, medan Hynkel hyser helt andra planer. Han vill lägga under sig hela världen.

Titel: Moderna tider
Regissör: Leslie Howard
År: 1941
Genre: Drama, Komedi, Äventyr, Krig
Pimpernel Smith
Titel: Att vara eller icke vara
Originaltitel: To Be or Not to Be
Regissör: Ernst Lubitsch
År: 1942
Genre: Drama, Komedi, Krig
Att vara eller icke vara
Titel: The Death of Stalin
Regissör: Leo McCarey
År: 1933
Genre: Komedi
Fyra fula fiskar

Charles Chaplin, Paulette Goddard, Jack Oakie, Reginald Gardiner, Henry Daniell, Billy Gilbert, Grace Hayle, Carter DeHaven, Maurice Moscovitch, Emma Dunn, Bernard Gorcey, Paul Weigel

Charles Chaplin

Komedi

Recension Diktatorn

- pelikan sätter betyg 4 och skriver:
Landet Tomania har just förlorat första världskriget. Diktatorn Adeniod Hynkel är vid makten och förföljer judarna, framför allt dem i huvudstadens getto. En judisk frisör som förlorat minnet i krigets avgörande minut, rymmer samtidigt från sjukhuset där han vårdas. Det faktum att de båda liknar varandra som bär kan inte annat att röra till historien. Visst påminner Hynkel om någon alltför välkänd...

Recension av Diktatorn - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Krigskomedier
Diskussioner om Diktatorn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Diktatorn (442 st)
Ful_fisk (Anmäl)   18:30 29/10
Fullkomligt briljant på alla sätt och vis. Få filmer har hjärtat på ett så perfekt rätt ställe, och dessutom är det roligt, smart, satiriskt, träffsäkert, vågat och gripande. Ett mästerverk och en makalös film! Tyckte det var en fyra senast jag såg den, men detta är ju inget annat än en solklar femma!
Solidus (Anmäl)   14:01 27/5
Aktuell då och skrämmande aktuell än idag. Chaplin gör ett utmärkt jobb med att pendla mellan drama och komedi samtidigt som han gör en utmärkt skådespel i rollen som elaka Hynkel. Birollsinnehavarna gör även dem ett stabil insats, särskilt skådespelaren som spelar den känslokalla Garbitch samt skådespelaren som gör en underhållande parodi på Mussolini. Komedi brukar tyvärr ha ett bäst före datum, men humorn håller överraskande väl än idag och jag skrattar gott till flera av filmens skämt och slapp-stick moment. Om jag ska vara petig så känns filmen en aning lång några av sketcherna, men det fråntar inte att detta kan vara filmhistoriens bästa satir. En tidlös klassiker som involverar ett sluttal som världens ledare borde ta del och följa.
Pi-R (Anmäl)   18:47 8/1
En fenomenal film på orimligt många sätt; från det förväntade: Chaplins värme och komiska timing och mimspel, musiken, den emotionella slutscenen, och genuint hantverk vad gäller cinematografi; till det måhända mer överraskande: en genuint engagerande story, Chaplins bredare skådespelartalang, skärpan i satiren gentemot Tysklands och Italiens envåldshärskare och diktaturer i gemen, och lättheten med vilken Chaplin uppenbarligen bemästrade även ljudfilmen. Henry Daniell som Garbitsch gör en fenomenalt känslokall Garbitsch, och övriga rollprestationer är också riktigt bra. Möjligen känns vissa av de mer traditionella Chaplinsketcherna, som filmen också bjuder på, väl långa i en film som på allvar känns väldigt modern i hur den blandar humor och svärta, men det är ett minus så litet att det närmast inte syns
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Tonti (Anmäl)   24/6 2017
Trodde den kanske skulle åldrats med obehag men det är ju fanimej genialt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Diktatorn