Dirty Dancing

Regissör:Emile Ardolino
Utgivningsår:1987
Antal betyg:19308 betyg

Om Dirty Dancing:

Baby tillbringar en sommar med sin familj på pensionat. Där ger dansläraren Johnny danslektioner. Men på fritiden lär han andra dansa dirty dances. Baby fascineras av de heta rytmerna och snart tänder det till mellan dem.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: Flashdance
Regissör: Adrian Lyne
År: 1983
Flashdance

Jennifer Grey, Patrick Swayze, Jerry Orbach, Cynthia Rhodes, Jack Weston, Kelly Bishop, Jane Brucker, Wayne Knight, Lonny Price, Max Cantor, Neal Jones, Charles 'Honi' Coles

Eleanor Bergstein

Drama, Romantik

Recension Dirty Dancing

- Bobby Peru skriver:
En tonårig tjej lär sig om kärlek, ansvar och dans i denna romantiska dramafilm fylld med musik att - just det - dansa till! Året är 1963. Tjejen Frances Houseman (kallas för Baby) följer med föräldrarna till ett pensionat. Hon bråkar med syrran och tycker många av de gamla människorna där är tråkiga och fantasilösa. En magisk kväll hör dock Baby ljuvlig musik från ett "place". Hon besöker det och...

Recension av Dirty Dancing - Läs hela!

Med i listor: Dans
Diskussioner om Dirty Dancing  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dirty Dancing (840 st)
Sarakin76 (Anmäl)   20:27 29/6
Grey Og Swayze er 100% riktig castade. Musikken som vi vet er jo allerede en suksesshistorie. Tårene rann konstant de siste 5-6 minuttene. Man skal være gla man ikke bodde i usa på 60-tallet, man skal vel være gla man ikke bor der i dag heller for den delen.
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Det här är en klassiker i sin nisch och det strålar charm och uppriktighet om hela produktionen. Jag är svag för tidig 60-tals miljö, här finns mycket av detta. Visst är det så att skådespelar insatserna är av ganska så varierad kvalitet men de fungerar ändå tack vare skön musik, dans och humor. Vad det gäller Jennifer Grey handlar det dock inte om ”varierad kvalitet” hon var alldeles lysande (inkl. näsa). Filmen var riktigt riktigt mycke uppskattad av biopubliken när det begav sig, men gick inte hem lika bra hos alla filmkritiker (så som jag minns det i alla fall). Helt klart sevärt för dom flesta
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/7 2016
Det enda som är bra över huvud taget med denna film är musiken. Ingen handling över huvud taget, tråkiga och intetsägande karaktärer och inte ens Patrick Swayze gör särskilt bra ifrån sig.
lavemagnus (Anmäl)   3/7 2016
This dance belongs to me. 10/10. Patrick Swayze, vad kan jag säga. Välj ett nummer mellan 1-10.
sorrien3 (Anmäl)   1/5 2016
Helt underbar film, och man kommer på sig själv med att sitta och småle genom hela filmen varpå man på slutet brister ut i glädjetårar. Och jag är nog den manligaste på hela det här forumet skulle jag tro.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dirty Dancing