Dirty Harry

Originaltitel: Dirty Harry
Regissör:Don Siegel
Utgivningsår:1971

Om Dirty Harry:

Den första filmen om San Francisco-snuten Harry Callahan - ordkarg ensamvarg som inte drar sig för att bryta mot reglerna - där han är ute efter en galen och oförutsägbar krypskytt som kallar sig Scorpio.

Titel: Magnum Force
Regissör: Stuart Rosenberg
År: 1973
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Den skrattande polisen

Clint Eastwood, Harry Guardino, Reni Santoni, Andrew Robinson, John Vernon, Josef Sommer, Mae Mercer, John Larch, John Mitchum, Woodrow Parfrey

Harry Julian Fink, Rita M Fink, Dean Riesner, John Milius

Action, Kriminalare, Thriller

Recension Dirty Harry

- Tobias1984 sätter betyg 5 och skriver:
Clint Eastwood har gjort många filmer där han spelar en hårding som man sympatiserar med, och i den här filmen så kan man verkligen säga att det är så. Clintan spelar Harry "Dirty Harry" Callahan, som kallas så för att han får alla skitjobben. Dirty Harry är en polis som skjuter först och frågar sedan, och som ser mer till rättvisan än den alltför snåriga lagen. I den här första klassiska filmen...

Recension av Dirty Harry - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Dirty Harry
Kommentarer om Dirty Harry (332 st)
BarryHero (Anmäl)   11:18 4/5
Allt jag visste om Dirty Harry pa forhand var Clint Eastwood i huvudrollen och de beromda replikerna. Filmen har en mycket morkare ton an jag hade vantat mig. Filmen inleder med enormt fina panorama-tagningar over San Francisco och fortsatter i en helt OK katt-och-ratta-lek med fin scenografi.
tildiz6 (Anmäl)   18:06 14/2
Sexistisk smörja
gjoob (Anmäl)   2/5 2018
En odödlig klassiker som ändå har åldrats förhållandevis bra. Sen är det förstås som fisk0 säger att den har imiterats otaliga gånger, men det kan man ju inte hänga den här filmen för. Det går nog inte att göra en coolare film eller skapa en hårdare karaktär än Inspector Callahan, inte ens med all cynism och specialeffekter i hela världen.
wasteoftime (Anmäl)   8/3 2018
Dirty Harry. Denna urtyp av hårdhet. Första gången jag såg den här filmen var jag ganska besviken, om jag ska vara ärlig. Inte riktigt denna gången. Även om jag kände att jag var lite för trött för att orka hålla så mycket fokus som jag hade önskat. En hård huvudkaraktär. En intressant sdiekick och en galen skurk. Vad mer kan man önska? Den får en tvåa för nu, för det är snart dags för omtitt på alla överbetyg, och jag känner mig inte bekväm med att ge den högre, även om jag tror mig ana en trea.
ToddDowney (Anmäl)   23/12 2017
Denna har tyvärr inte åldrats väl. Tyckte den började riktigt starkt och var väldigt spännande. Men den kändes alldeles för lång och utdragen, och med sina 102 minuter är detta tyvärr ingen film jag kommer se om.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dirty Harry