Betyg idag: 1 254 Besökare idag: 4 231

Originaltitel: Django Unchained
Regissör:Quentin Tarantino
Utgivningsår:2012

Om Django Unchained:

Django är en slav vars brutala historia med sin förre ägare tar honom ansikte mot ansikte med den tyskfödde prisjägaren Dr King Schultz i den amerikanska södern, två år före inbördeskriget. Schultz är på jakt efter de mordiska Brittle-bröderna och bara Django kan ta honom till dem. Den okonventionelle Schultz förvärvar Django med löfte om att frige honom när de fått fast Brittle-bröderna – döda eller levande.

Titel: Inglourious Basterds
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Western, Mysterium
The Hateful Eight
Titel: 12 Years a Slave
Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2013
Originaltitel: Kill Bill: Vol. 1
År: 2003
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller
Kill Bill - Vol. 1

Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Kerry Washington, Samuel L Jackson, Walton Goggins, Dennis Christopher, James Remar, David Steen, Nichole Galicia, Laura Cayouette, Dana Gourrier, Ato Essandoh, Sammi Rotibi, Don Johnson, James Russo

Quentin Tarantino

Drama, Western

Recension Django Unchained

- Mihon86 sätter betyg 4 och skriver:
Tarantinos nya film ger svarta en ny super action hjälte! Filmen öppnar som de gamla västern klassikerna av Sergio Leone. Men snabbt går det över till Tarantinos långa dialoger och snabba action scener som alltid är en hyllning till de b-filmer från 60 och 70-talet med snabba kamera rörelser och det som komma att bli Tarantinos koncept av svordomar och ord som kan betraktas som stötande nämns otaliga...

Recension av Django Unchained - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Western Top 50
Kommentarer om Django Unchained (533 st)
bnw (Anmäl)   10:43 13/4
Det är nåt med den här som gör att den inte riktigt når upp till högsta QT-nivå.
RustyFilm (Anmäl)   07:18 19/1
Skallar genomborras av gevärskulor, kroppar slits isär, blod sprutar men satiren och humorn är närvarande hela tiden (för min del kunde man nog dragit ner blodsprutandet med 328 liter). Skådespeleriet är genomgående bra och karaktärerna är mycket väl modellerade på känt Tarantinovis. Den riktiga skådishöjdaren är Christoph Waltz (som vanligt). Han gör en talför tysk tandläkare som omskolat sig till prisjägare (tror rollen är specialskriven för just Waltz). Det hela är hyfsat underhållande till väl valt soundtrack (även det på känt Tarantinovis).
FabianBom (Anmäl)   10/10 2017
Foxx, suger, dra ner filmen som fan, sedan kommer nästa fel,manuset, oh till sist, mix av hip hop och spaghetti western, vad fan tänkte han på.... roligast e se franco nero.
wasteoftime (Anmäl)   31/7 2017
Det här hade potentialen att vara Tarantinos bästa, ända tills de sista 30-40minuterna hände. Där tappar den mig. Dels på musiksättningen och does för att det blir alldeles för utdraget. Den tappar liksom nerven. Glöden. Detta till trots är det ju en bra film, som väl förtjänar sin tvåa.
labi (Anmäl)   29/6 2017
Tarantinos filmer är lite som om Peckinpah fått barn med bröderna Coen. Fina rollprestationer rakt över. Inte minst från Waltz, DiCaprio och Jackson. Lite oväntat glänser även gamle avdankade Don Johnson i en biroll.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Django Unchained