Django

Originaltitel: Django
Regissör:Sergio Corbucci
Utgivningsår:1966

Om Django:

En liten håla i den amerikanska södern kontrolleras med järnhand av den sadistiska Major Jackson. Härjande mexikanska rebeller som jagats över gränsen utgör ett växande hot i området. In i detta getingbo kommer en ensam man släpandes på en kista. Hans namn är Django.

Titel: Django Unchained
År: 1987
Genre: Western
Fruktad rebell
Titel: Mitt namn är Django
Originaltitel: Preparati la bara!
Regissör: Ferdinando Baldi
År: 1968
Genre: Action, Western
Mitt namn är Django
Titel: För en handfull dollar
Originaltitel: Per un pugno di dollari
Regissör: Sergio Leone
År: 1964
Genre: Drama, Action, Western
För en handfull dollar
Titel: För några få dollar mer
Originaltitel: Per qualche dollaro in più
Regissör: Sergio Leone
År: 1965
Genre: Action, Western
För några få dollar mer

Franco Nero, José Bódalo, Eduardo Fajardo, Loredana Nusciak, Ángel Álvarez, Gino Pernice, Simón Arriaga

Sergio Corbucci, Bruno Corbucci, José Gutiérrez Maesso, Franco Rossetti, Piero Vivarelli

Drama, Action, Western

Italien, Spanien, Frankrike
Med i listor: Spaghetti-western
Diskussioner om Django  (0 diskussioner)
Kommentarer om Django (92 st)
Solidus (Anmäl)   7/1 2018
Underhållande spaghetti-western med ett strålande ledmotiv och karismatisk "hjälte". Det märks att Sergio Leones western med Clint är en inspiration för filmen, men regissören vågar sätta sin egen prägel med berättelsen och slutresultatet är att "Danjgo" spelar i samma liga som Leones "För en handfull dollar". Mycket sevärd.
martin eden (Anmäl)   28/9 2017
[rek. 3] En mycket stabil western av Corbucci som påminner lite om YOJIMBO, även om den också skiljer sig från den en del. Många fina scener och musiken är verkligen underbar. Även om jag gillar denna så känns den standardartad och bleknar lite i jämförelse med Corbuccis egen THE GREAT SILENCE, som känns mycket mer originell och generellt är en mer tilltalande historia. Dock bra! 3+
Tsurugi (Anmäl)   18/8 2017
Efter att ha läst att den engelska dubbningen var urkass såg jag den på italienska med undertexter. Tror det var rätt val. Svag fyra.
gjoob (Anmäl)   17/7 2016
Några fina scener med ganska långa, trista mellanrum. Django är supercool, men filmen är "bara" godkänd.
todape (Anmäl)   23/11 2015
Helt okej gammal västern, men inget storslaget. Tarantinos version är en helt annan film. 5/10
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Django