Betyg idag: 1 791 Besökare idag: 6 879

Originaltitel: The Jungle Book
Regissör:Wolfgang Reitherman
Utgivningsår:1967

Om Djungelboken:

Pantern Bagheera hittar den övergivne människovalpen Mowgli i den indiska djungeln och tar honom till en vargfamilj som uppfostrar honom som sitt eget barn. En dag nås vargarna av budet att den fruktade tigern Shere Khan är på väg tillbaka till deras del av djungeln. För att skydda Mowgli från tigerns vrede erbjuder sig Bagheera att ledsaga honom tillbaka till människobyn. Mowgli vill dock hellre stanna kvar i djungeln och hittar på vägen en vän i björnen Baloo som gärna tar honom under sina vingar. Baserad på novellsamlingen "The Jungle Book" av Rudyard Kipling från 1894.

Titel: Djungelboken 2
Regissör: Duncan McLachlan
År: 1997
Genre: Drama, Komedi, Familjefilm, Äventyr
Djungelboken: Mowgli och Baloo

Phil Harris (röst), Sebastian Cabot (röst), Bruce Reitherman (röst), George Sanders (röst), Sterling Holloway (röst), Louis Prima (röst), J Pat O'Malley (röst), Verna Felton (röst), Clint Howard (röst), Chad Stuart (röst), Lord Tim Hudson (röst)

Larry Clemmons, Ralph Wright, Ken Anderson, Vance Gerry

Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr

Med i listor: Disney-klassiker
Diskussioner om Djungelboken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Djungelboken (410 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21:16 12/10
Odödlig disneyklassiker
Rai (Anmäl)   16:36 28/9
Inte alls så tokig, gillar den här filmen...
Pingstpastorn (Anmäl)   21:22 5/8
Det här måste väl ändå vara en av de bästa tecknade långfilmerna som någonsin gjorts.
zallaxx (Anmäl)   23:49 13/5
cuz: musiken
Stygga-Vargen (Anmäl)   00:59 3/5
Jag köpte nyligen en box med några gamla tecknade Disney-klassiker på Blu-ray och denna film finns med i den boxen. Bilden kan man verkligen inte klaga på men ljudet däremot kunde de ha gjort lite bättre (åtminstone när det gäller den svenska dubbningen). Tycker det här är en av Disneys bästa tecknade filmer; den är både rolig och lite spännande, musiken är riktigt bra och den är väldigt snyggt tecknad. Ett mästerverk!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Djungelboken