Dödande kärlek

Originaltitel: Killer's Kiss
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1955

Om Dödande kärlek:

Detta är Kubricks andra film. Killer's Kiss är en klassisk film noir som handlar om en boxare vars liv sätts i fara när han skyddar en nattklubbsdansös från hennes gangsterboss

Titel: Glödhett

Frank Silvera, Jamie Smith, Irene Kane, Jerry Jarret, Mike Dana, Felice Orlandi

Stanley Kubrick, Howard Sackler

Drama, Kriminalare, Film-Noir

Med i listor: Film-Noir Top 50
Diskussioner om Dödande kärlek  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dödande kärlek (72 st)
Barneyk (Anmäl)   29/5 2016
Känns bitvis amatörmässig och bitvis mästerlig. Jag gillar det udda tempot och jag tycker den banala storyn funkar.
Albion (Anmäl)   1/4 2016
Tunn film utan några betraktelser på djupet. Men stämningsfull och coola miljöer, framför allt i slutet. Trots allt goda intentioner och gav väl ändå en fingervisning om vad som komma skulle av herr Kubrick. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
Darn (Anmäl)   21/9 2015
Skriver helt under på det många redan skrivit i spalten: fint foto! I övrigt fick jag en känsla av att den kändes lite ihålig, rent handlingsmässigt. Men sett till andra ingredienser så som klassiska noir-grepp och särskilda scener var den fullt godkänd.
Dele (Anmäl)   23/4 2015
Fint foto, lite abrupt klippt, hyfsad story, men långt ifrån så välbyggt, utmanande och mångfacetterat som Kubricks senare verk.
hestret (Anmäl)   21/11 2014
Filmen känns väldigt märklig - både positivt och negativt. Storyn är märklig usel med papperstunna karaktärer och har ett oförståeligt tempo. Det kommer inte alls igång förrän filmen snart är slut. Samtidigt är hela stämningen kring filmen, blandningen av boxning och vanligt narrativ, finstämda och halvdrömska fotot med flera väldigt fina kameraplaceringar (fotot ned för trappan fram mot slutet, scenerna på stationen och mannekäng-lagerscenen), de väldiga noir-mässiga NY-miljöerna och den aviga jazzmusiken ger någon form av positiv märklighet. Mycket av vad som hade kunnat vara så kallad positiv märklighet tas dock ner av en amatörmässig berättarröst och framförallt urdåliga skådespelarinsatser - bara Silvera som kommer ut med hedern i behåll - i en trupp som anstränger sig för att rasera vad kameran vill göra. Klippningen känns också ibland lite orutinerad. Men de någorlunda positiva elementen gjorde att man ändå gott höll intresset uppe under den korta speltiden och gör att det svårt att sänka en annars väldigt dålig film. 41/100
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dödande kärlek