Dödskallen

Originaltitel: The Skull
Regissör:Freddie Francis
Utgivningsår:1965

Om Dödskallen:

En samlare köper en dödskalle av sin vanliga "återförsäljare". Men det visar sig att dödskallen hör till Marquis De Sade, och att dödskallen börjar förvandla samlaren till en mördare...

Patrick Magee, Christopher Lee, Peter Cushing, Nigel Green, Jill Bennett (I), Michael Gough, Patrick Wymark

Milton Subotsky

Thriller, Skräck

Storbritannien
Med i listor: Amicus Productions
Diskussioner om Dödskallen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dödskallen (10 st)
martin eden (Anmäl)   06:55 27/6
*SÄNKER FRÅN 4:a TILL 3:a* Denna film är verkligen väl genomförd och dess styrka är dess atmosfär och stämning, tillsammans med en solid casting. Vid omtitt måste jag dock sänka dess betyg då den är ganska uselt strukturerad. Vissa scener, på grund av ett minimalistiskt manus, pågår på tok för länge och detta blir disruptivt för filmens rytm. Det blir tydligt att detta var nödvändigt för att fylla ut filmens speltid, men i slutändan skadar det filmen i sig. Dock bra! 3.
Solidus (Anmäl)   09:32 25/6
Underbar idé som hade gjorts sig bättre i serieformat. Att filmen saknar innehåll och måste fyllas ut med annat märks, då det blir tyvärr utdraget. 90 minuter känns mer som 120 minuter. Bra skådespelare, dock.
martin eden (Anmäl)   19/12 2017
[rek. 3] Handlingen och intrigen är egentligen i denna film papperstunn, men berättelsen får ändå ett oerhört stämningsfullt liv p g a lysande regi samt en lysande huvudrollsinnehavare, uppbackad med en fullkomligt fantastisk ensemble birollsinnehavare. Scendekoren och ljussättningen är effektfulla och Francis panorering över interiören med den fantastiska musiken är väldigt atmosfäriskt. I många fall blir den mest intressanta handling platt på grund av dålig regi eller sämre skådespelare, men här blir den enklaste av berättelser en fullkomlig triumf genom dessa. Mycket bra, klassisk brit-horror. 4.
niebaotan (Anmäl)   2/12 2015
Cushing och Lee ar som alltid ytterst sevarda men filmen i sig saknar pondus.
idd (Anmäl)   23/7 2013
Mysigt som alltid när dessa herrar slår sina påsar ihop, dock ovanligt händelselöst å lite tjatigt..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dödskallen