Dödspendeln

Originaltitel: Pit and the Pendulum
Regissör:Roger Corman
Utgivningsår:1961

Om Dödspendeln:

En man åker till Spanien för att undersöka sin systers död. Man säger att det var en blodförgiftning men han finner det svårt att tro och snart börjar konstiga saker ske i det slott han vistas i.

Titel: Gäst i skräckens hus
Originaltitel: Kyvadlo, jáma a nadeje
Regissör: Jan Svankmajer
År: 1983
Brunnen och pendeln

Vincent Price, John Kerr, Barbara Steele, Luana Anders, Antony Carbone, Patrick Westwood

Richard Matheson

Skräck

Med i listor: Edgar Allan Poe
Diskussioner om Dödspendeln  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dödspendeln (24 st)
origC-J (Anmäl)   20/3 2016
Som de andra Poe-filmatiseringarna finns här en välplacerad Vincent Price och härlig scenografi på ena sidan, och bitvis tvivelaktigt skådespel och lite bristande manus på den andra. Svag fyra.
Necross (Anmäl)   14/2 2016
Fruktansvärt uselt. Självklart daterat, men nog hade man väl kunnat fluffa upp handlingen lite mer? Ett sömnpiller. Jag vaknade inte till förrän i slutscenen.
Dr Vergerus (Anmäl)   8/2 2016
Det blir inte riktigt trovärdigt när vissa talar med amerikansk accent, men annars väldigt bra. Fantastisk miljö med slottet.
BrutusBeefcake (Anmäl)   4/8 2014
Trött, oinspirerande, tråkig och riktigt ointressant. Finns mycket bättre filmer i genren (2/15)
martin eden (Anmäl)   12/6 2012
[rek. 3] En fullkomligt lysande adaption av Poes korta novell, även om manuset avviker ganska ordentligt från förlagan. Jag är mycket imponerad och gillar manusets successiva avslöjanden och den versatilitet Vincent Price får tillfälle att uppvisa. Det är kul att Barbara Steele är med även om hennes roll är liten men ack så viktig. Det må vara lågbudget men det är härligt kreativt och en cineastisk fröjd. Gillar även drömsekvenserna eller återblickarna. Mycket bra!!! 4+.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dödspendeln