Dödspolarna

Originaltitel: Mean Streets
Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1973

Om Dödspolarna:

I Little Italy på Manhattan driver polarna Johnny Boy och Charlie omkring och sysslar med småbrott. Charlie är i hemlighet ihop med kompisens kusin Teresa. Han vill gå med i maffian.

Titel: As Tears Go By
Regissör: Woody Allen
År: 1984
Genre: Komedi
Broadway Danny Rose
Titel: Två män och ett skåp
Originaltitel: Dwaj ludzie z szafa
Regissör: Roman Polanski
År: 1958
Två män och ett skåp

Harvey Keitel, Robert De Niro, Amy Robinson, David Proval, Richard Romanus, Cesare Danova, Victor Argo, George Memmoli, Lenny Scaletta, Murray Moston, Harry Northup, David Carradine, Robert Carradine

Martin Scorsese, Mardik Martin

Drama, Komedi, Kriminalare

Recension Dödspolarna

- Bobby Peru skriver:
Martin Scorsese's genombrott stavas Mean Streets från 1973 med Robert De Niro och Harvey Keitel i huvudrollerna. Även de blev uppmärksammade, och är idag några av de mest respekterade skådespelarna. Filmen utspelar sig i New York City, fast Scorsese var tvungen att spela in vissa scener i Los Angeles p.g.a. förutsättningar och pengar, så klart. Den handlar om Johnny Boy (Bobby De Niro) och Charlie...

Recension av Dödspolarna - Läs hela!

Med i listor: Italienska maffian
Diskussioner om Dödspolarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dödspolarna (201 st)
Jamesa (Anmäl)   21/9 2018
Klassisk rulle. Är ok, men definitivt inte någon av De Niro eller Keitels bättre. Inte någon jag rekommenderar.
Starkbröl (Anmäl)   23/7 2017
Ganska typisk hårdkokt sjuttiotalare. Massa skrik som ska simulera dramatik. Ganska ointressant.
Mat1az (Anmäl)   11/1 2017
Tight och välspelat av Keitel och De Niro som är ritkigt jävla bra. Skönt Scorsese "realism flum". Stark fyra.
wasteoftime (Anmäl)   4/1 2017
Mean Streets, vilket till dags dato är den tidigaste Scorsese-filmen jag sett, men det är ju otvivelaktigt att han redan här visste hur han ville göra film, och jag ser mycket fram emot att se filmerna han gjorde innan denna också vad det lider. Detta är en bra och trevlig film, samtidigt som den givetvis är relativt obehaglig, inte minst i det att den nog inte är så långt ifrån sanningen om hur det såg ut i Little Italy på den här tiden. Givetvis inte för alla, men för en del. Det som filmen lider mest utav är, I min mening att jag saknar en viss fördjupning i huvudkaraktärerna, och jag känner att framförallt Johnny Boy blir lidande av det, då det hade varit intressant att få se hans perspektiv lite mer - även om det är intressant att allt utspelas ifrån Charlies synvinkel. Men då hade den gärna fått fördjupa sig än mer i hans liv runt omkring. Hans jobb, hans farbror, vem var han egentligen? Maffia? Antagligen, men vem vet. En tvåa blir det oavsett, en relativt stark sådan, utan att vara överdrivet nära en trea. Soundtracket ska givetvis ha kredd också. Inte minst scenen i biljardhallen.
FamousAnton (Anmäl)   26/12 2016
Bra skådespeleri, huvudkaraktärer och soundtrack.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dödspolarna