Dogtooth

Originaltitel: Kynodontas
Regissör:Giorgos Lanthimos
Utgivningsår:2009

Om Dogtooth:

Utåt lever han ett vanligt liv – hemma hålls familjen isolerad. Helt utan vetskap om världen utanför har de uppfostras i tron att katter är köttätande monster och att Frank Sinatra är deras farfar. Lanthimos berättelse utspelar sig både i och utanför bild – en prisbelönt familjeskildring som på ett tragikomiskt sätt ifrågasätter inlärda beteenden.

Titel: Attenberg
Regissör: Giorgos Lanthimos
År: 2015
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Science Fiction
The Lobster
Titel: El castillo de la pureza
Originaltitel: El castillo de la pureza
Regissör: Arturo Ripstein
År: 1973
El castillo de la pureza

Christos Stergioglou, Michelle Valley, Angeliki Papoulia, Mary Tsoni, Hristos Passalis, Anna Kalaitzidou

Giorgos Lanthimos, Efthymis Filippou

Drama, Thriller

Grekland
Diskussioner om Dogtooth  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dogtooth (217 st)
Engravadlax (Anmäl)   22:30 20/2
Lol.
Supernaut (Anmäl)   25/7 2018
Fenomenalt förmedlad stämning.
mahasarakam (Anmäl)   10/4 2018
Välgjort, makabert och skrämmande.
KyLLo (Anmäl)   21/11 2017
Vid närmare eftertanke är filmen lite som en otecknad Family Guy, ofta osammanhängande med korta scener utan moraliska gränser. En blandning av incest, blodiga scener och Jackass-liknande experiment. Tydligen klassad som dramathriller, men det känns mer menat som en dramakomedi med sjuk humor. Barnen spelas av vuxna, som emellanåt reagerar precis som barn. Flera överraskande repliker, vilket är riktigt komiskt emellanåt. Men när de brutalt avrättar ett husdjur, sannolikt i syfte att underhålla tittarna, tappade jag förtroendet. Det är inte underhållande och känns bara onödigt, eftersom det finns sjuka människor som får för sig att göra sånt i verkligheten och sedan skratta åt det. En spretig film som blandar högt och lågt.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Intressant film