Dogville

Originaltitel: Dogville
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:2003

Om Dogville:

Den vackra Grace, som är på flykt undan några gangsters, anländer till den lilla staden Dogville som ligger isolerad bland bergen. Stadens självutnämnde talesman Tom, som drömmer om att bli författare, vädjar till invånarna att ta sig an Grace. I gengäld lovar hon att hjälpa till med diverse arbetsuppgifter. Men ingen i Dogville anar att Grace bär på en ödesdiger hemlighet.

Titel: Manderlay
Regissör: Patty Jenkins
År: 2003
Genre: Drama, Kriminalare
Monster

Nicole Kidman, Paul Bettany, Lauren Bacall, Chloë Sevigny, Stellan Skarsgård, Patricia Clarkson, James Caan, Ben Gazzara, Zeljko Ivanek, Philip Baker Hall, Blair Brown, Siobhan Fallon, Harriet Andersson, Cleo King, Jeremy Davies, John Hurt (röst)

Lars von Trier

Drama, Thriller, Mysterium

Danmark, Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna

Recension Dogville

- weng-weng sätter betyg 4 och skriver:
Om det skulle gå att hitta någon form av unison smak när det gäller film, går den ibland att uppskatta efter hur dess recensioner är skrivna. Nu menar jag inte åsiktsmässigt, utan med vilken passion de är formulerade, hur många och långa tankar de väckt hos recensenten. Hur stor möda som har lagts ner. Om Dogville har det skrivits en drös riktigt passionerade rader. Två av de bättre texterna finns...

Recension av Dogville - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas mest eftersökta, Mysterium Top 50, Sverige Topp 50
Diskussioner om Dogville  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dogville (823 st)
Rai (Anmäl)   14/2 2018
Inte så tokig alls!
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Stämningsfull
Howler19 (Anmäl)   19/8 2017
Det låter i teorin lite fränt att skala bort all produktion och låta skådespelarna stå för allt på det mest extrema sättet. Jag antar att det var rätt många som tyckte att det var så i praktiken också, men jag tillhör inte dem. Måste sträcka mig till att kalla det här för trams.
Dele (Anmäl)   12/9 2015
Intressant scenografi som jag tycker gynnar filmen. Växer sig starkare allt eftersom och mynnar ut i både intressanta moraliska frågor och obehagliga händelser och förlopp orsakade av människans sätt att fungera. En smått fantastisk film!
Mortiis (Anmäl)   5/8 2015
Ruskigt bra! Till skillnad från vad jag väntade mig så uppskattade jag verkligen scenografin - det öppna, nakna och avslöjande passar så oerhört väl med filmens tema. Ju längre filmen gick, desto mer självklart kändes det att sätta högsta betyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dogville