Dogville

Originaltitel: Dogville
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:2003

Om Dogville:

Den vackra Grace, som är på flykt undan några gangsters, anländer till den lilla staden Dogville som ligger isolerad bland bergen. Stadens självutnämnde talesman Tom, som drömmer om att bli författare, vädjar till invånarna att ta sig an Grace. I gengäld lovar hon att hjälpa till med diverse arbetsuppgifter. Men ingen i Dogville anar att Grace bär på en ödesdiger hemlighet.

Titel: Manderlay
Regissör: Giuseppe Tornatore
År: 2000
Genre: Drama, Romantik
Malena

Nicole Kidman, Paul Bettany, Lauren Bacall, Chloë Sevigny, Stellan Skarsgård, Patricia Clarkson, James Caan, Ben Gazzara, Zeljko Ivanek, Philip Baker Hall, Blair Brown, Siobhan Fallon, Harriet Andersson, Cleo King, Jeremy Davies, John Hurt (röst)

Lars von Trier

Drama, Thriller, Mysterium

Danmark, Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna

Recension Dogville

- GinNTonic sätter betyg 5 och skriver:
När jag först hörde talas om Lars von Triers senaste film blev jag inte särskilt sugen att se den. En tre timmar lång film som utspelar sig på en enda plats, en kal scen där kritstreck på golvet får representera hus, lät för mig inte särskilt lockande. Jag avfärdade filmen som ett överpretentiöst försök att blanda film och teater. Jag kunde inte haft mer fel. Redan i filmens inledning, när kameran...

Recension av Dogville - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas mest eftersökta, Sverige Topp 50
Diskussioner om Dogville  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dogville (823 st)
Rai (Anmäl)   14/2 2018
Inte så tokig alls!
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Stämningsfull
Howler19 (Anmäl)   19/8 2017
Det låter i teorin lite fränt att skala bort all produktion och låta skådespelarna stå för allt på det mest extrema sättet. Jag antar att det var rätt många som tyckte att det var så i praktiken också, men jag tillhör inte dem. Måste sträcka mig till att kalla det här för trams.
Dele (Anmäl)   12/9 2015
Intressant scenografi som jag tycker gynnar filmen. Växer sig starkare allt eftersom och mynnar ut i både intressanta moraliska frågor och obehagliga händelser och förlopp orsakade av människans sätt att fungera. En smått fantastisk film!
Mortiis (Anmäl)   5/8 2015
Ruskigt bra! Till skillnad från vad jag väntade mig så uppskattade jag verkligen scenografin - det öppna, nakna och avslöjande passar så oerhört väl med filmens tema. Ju längre filmen gick, desto mer självklart kändes det att sätta högsta betyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dogville