Betyg idag: 1 323 Besökare idag: 4 256

Originaltitel: Das Cabinet des Dr. Caligari
Regissör:Robert Wiene
Utgivningsår:1920

Om Doktor Caligaris kabinett:

En man berättar en historia om sin bäste vän och dennes fästmö vars lycka krossas av Dr Caligari och somnambulisten Cesare. Ett av den tyska expressionismens viktigaste verk.

Titel: Nosferatu
Regissör: Robert Wiene
År: 1924
Genre: Kriminalare, Skräck, Stumfilm
Orlacs händer

Werner Krauss, Conrad Veidt, Friedrich Feher, Lil Dagover, Hans Heinrich von Twardowski

Hans Janowitz, Carl Mayer

Thriller, Skräck, Stumfilm

Das Kabinett des Doktor Caligari, The Cabinet of Dr. Caligari

Tyskland
Med i listor: 20-tal Top 50, Jönköpings Filmfestival 2005, Skräck Top 50, Stumfilm Top 50
Diskussioner om Doktor Caligaris kabinett  (0 diskussioner)
Kommentarer om Doktor Caligaris kabinett (169 st)
andmoreagain (Anmäl)   21:26 12/9
Ganska intetsägande story faktiskt...
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
BrutusBeefcake (Anmäl)   8/7 2017
Denna gav mig inte särskilt mycket. Kompetent filmskapande, fina kulisser och smått stämningsfull emellanåt. Men den är ganska tråkig och historien är inte direkt intressant heller. (5+/15)
Sture Stenhög (Anmäl)   12/1 2017
Jag kan definitivt se varför den här har fått den klassiska status den har, den har sannerligen en mycket egenartad stil som jag också fann väldigt fascinerande. Men det här är inte min grej riktigt, stumfilmsformatet börjar jag förvisso vänja mig vid lite, dock fanns det denna gång inget som direkt fångade mitt intresse i själva storyn. Så det här blev en lite småseg upplevelse
Barneyk (Anmäl)   21/10 2015
Hmm, jag väger lite mellan en tvåa och en trea. Den är otroligt snygg med fantastiska kulisser och en underbar visuell stil. Men den är i mycket ganska långtråkig och slö. Men den är bitvis intressant och småspännande. Men jag bryr mig aldrig riktigt. Men den berättas så snyggt och jag lämnar soffan med en väldigt härlig känsla. Är den känslan värd nog att väga upp hur uttråkad jag bitvis kände mig medan jag såg den? Just nu ja, men kan hända att jag sänker senare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Doktor Caligaris kabinett