Doktor Zjivago

Originaltitel: Doctor Zhivago
Regissör:David Lean
Utgivningsår:1965

Om Doktor Zjivago:

Detta drama ger ett porträtt av ett skakande människoöde mitt under den ryska revolutionen. Kring läkaren, äkta mannen, älskaren och poeten Zjivagos liv, slår historiens ofrånkomliga vingslag vilket tvingar honom och hans närmaste att försöka anpassa sig till den nya tiden.

Baserad på romanen Doktor Zjivago av Boris Pasternak från år 1957.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: The Age of Innocence
Regissör: Martin Scorsese
År: 1993
Oskuldens tid

Omar Sharif, Julie Christie, Geraldine Chaplin, Rod Steiger, Alec Guinness, Tom Courtenay, Siobhan McKenna, Ralph Richardson, Rita Tushingham, Jeffrey Rockland, Tarek Sharif, Bernard Kay, Klaus Kinski, Gérard Tichy, Adrienne Corri, Geoffrey Keen

Robert Bolt

Drama, Romantik, Krig

Med i listor: 60-tal Top 50, Krig Top 50, Populärt och billigt
Diskussioner om Doktor Zjivago  (0 diskussioner)
Kommentarer om Doktor Zjivago (148 st)
Magduz (Anmäl)   15:52 29/1
Ett mustigt jävla epos om kärlek revolution och rysk ångest. Underbart soundtrack och underbar Omar Sharif!
Bomkia (Anmäl)   09:50 28/1
När den är som bäst är det en mustig romantisk historia med rysk misär och historia som bakgrund. 4-
RustyFilm (Anmäl)   13/12 2016
Boris Palsternacks stora roman Doktor Zjivago gavs inte ut i Sovjetunionen (bannlyst). Detta lär vara anledning till att den här storfilmen spelades in i Finland och Spanien. För regin står David Lean och filmen belönades med fyra Oscars 1965. Här handlar det alltså om storfilm. Det bjuds på mycket bra skådespeleri och det är en vacker och gripande kärlekshistoria med ryska revolutionen som bakgrund. Bra restaurering på både bild och ljud.
Norpan0 (Anmäl)   23/10 2016
Riktigt bra! Men når inte riktigt fram till en fyra.
foppa99 (Anmäl)   4/9 2016
Men herregud, den där balalajka-strofen de spelar i var o varannan scen.. Hatar den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Doktor Zjivago