Dolt under ytan

Originaltitel: What Lies Beneath
Regissör:Robert Zemeckis
Utgivningsår:2000

Om Dolt under ytan:

Dr. Norman Spencer lever lyckligt tillsammans med hustrun Claire och hennes dotter Caitlin i ett underbart beläget hus vid en insjö i Vermont. Claire gav upp sin karriär som cellist för att i stället på heltid ägna sig åt dottern Caitlin, som nu skall börja på college. Detta utgör en källa till oro för Claire, liksom ett nyinflyttat, ständigt grälande grannpar. Norman har emellertid svårt att ta sin hustrus alltmer fantasifulla oro på allvar.

Titel: Lemming
Regissör: Mark Pellington
År: 2002
Genre: Drama, Thriller, Skräck, Mysterium
Mothman
Titel: Ensam ung kvinna söker...
Originaltitel: Single White Female
Regissör: Barbet Schroeder
År: 1992
Genre: Drama, Thriller
Ensam ung kvinna söker...
Titel: Skeleton Key
Originaltitel: The Skeleton Key
Regissör: Iain Softley
År: 2005
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Skeleton Key

Harrison Ford, Michelle Pfeiffer, Joe Morton, James Remar, Diana Scarwid, Miranda Otto, Ray Baker, Wendy Crewson, Amber Valletta

Clark Gregg

Thriller, Skräck, Mysterium

Recension Dolt under ytan

- Gabriel sätter betyg 2 och skriver:
Kring millenieskiftet producerades en rad mycket populära mysrysare (Sjätte sinnet, The Others m fl.) vars dramaturgiska effekt byggde på att servera betraktaren ett antal pusselbitar att lägga samman, för att sedan i ett kast vända på pusslet och visa upp en ny överraskande bild av historien. Robert Zemeckis försöker i "Dolt under ytan" att stämma in i samma Hitchcock-sneglande rysarserie men lyckas...

Recension av Dolt under ytan - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2001
Diskussioner om Dolt under ytan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dolt under ytan (399 st)
Rai (Anmäl)   23:42 7/3
Inte min typ av film, så nej!!
Stygga-Vargen (Anmäl)   4/8 2017
Känns lite lågbudget men den är ändå väldigt bra.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Detta är en rysare av ”spökhustyp”. Skrämsel effekterna är de klassiska som skuggor, skumma ljud, oväder och mycket badkars tjat. Allt är vacker och proffsigt utfört men det hela känns ändå lite lågbudget eftersom hela handlingen dras av i princip två skådisar och väldigt få miljöbyten (badkaret får många film meter). Trots allt är det ändå hyfsat spännande.
F-M-J (Anmäl)   25/8 2015
Tight thriller som överträffade förväntningarna.
Tatty (Anmäl)   28/3 2015
Riktig bra och spännande film. Kanske inte så spännande men ändå så spännande för Harrison Ford inte är vänlig i filmer vilken jag gillar skarpt för han spelar rollen bra likaså Michelle Pfeiffer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dolt under ytan