Dom i Nürnberg

Originaltitel: Judgment at Nuremberg
Regissör:Stanley Kramer
Utgivningsår:1961

Om Dom i Nürnberg:

Drama om rättegången mot tyska domare efter andra världskriget. I centrum står en amerikansk domare. Skakande dokumentära bilder från koncentrationslägren.

Titel: Nürnbergrättegången
Originaltitel: Im toten Winkel - Hitlers Sekretärin
Regissör: André Heller, Othmar Schmiderer
År: 2002
Hitlers sekreterare

Spencer Tracy, Burt Lancaster, Richard Widmark, Marlene Dietrich, Maximilian Schell, Judy Garland, Montgomery Clift, Edward Binns, Werner Klemperer, Torben Meyer, Martin Brandt, William Shatner, Kenneth MacKenna, Alan Baxter, Ray Teal, Virginia Christine

Abby Mann

Drama

Judgement at Nuremberg

Diskussioner om Dom i Nürnberg  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dom i Nürnberg (50 st)
RustyFilm (Anmäl)   10:43 21/3
Andy Mann skrev manuset till det här. Som ide grund ligger den verkliga domarrättegången i Nürnberg -47. Det hela är mycket snyggt utfört. Stanley Kramer står för regin och många av dåtidens största skådisar finns med. Hela ensemblen får högt betyg av mig. Så i det hela en är det här en god filmupplevelse men kanske lite för lång för sitt eget bästa (speciellt mittpartiet).
Pi-R (Anmäl)   6/5 2018
En dundersmocka av skådespeleri, regi, foto, och klokskap. Som film betraktat – allra tydligast i fråga om skådespeleriet – är det inget mindre än ett mästerverk, och den finkänslighet och perspektivförmåg som manuset uppvisar när det gäller hur filmens tema behandlas är minst sagt imponerande. Filmen ÄR väldigt lång, och även om det är svårt att exemplifiera hur det skulle göras, så hade såväl budskap och uppevelse tjänat på att vara åtminstone en halvtimme kortare.
andybrando (Anmäl)   27/11 2017
Ett mycket välgjort drama om rättegången mot tyska krigsförbrytare efter andra världskriget. Fina insatser av Spencer Tracy som amerikansk domare, Marlene Dietrich som änka efter en tysk officer, Judy Garland som tysk hemmafru och Montgomery Clift som härjat offer.
wasteoftime (Anmäl)   29/5 2016
Det skall redan från början erkännas att jag är svag för både rättegångsdramor och filmer av den längre sorten, så att den här träffar rätt, är väl ingen direkt överraskning. Tyvärr känns det som att den sista timmen är den bästa, även om den sista halvtimmen är den bästa, så är det i den första timmen som det hålls över lag högst kvalité och det dippar faktiskt rätt rejält där på mitten. Jag gillar verkligen när man får se Domare Dan Haywood utforska Nürnberg och dess invånare, att försöka lära känna den tyska folksjälen. Detta är fantastiskt, om än lite kort - även om det finns förklarliga skäl. Över lag är det väldigt kompetent skådespel, och det finns inga direkta svagheter på den fronten. Även själva språkbarriären sköts på ett snyggt sätt. Men ja, dippen på mitten drar ner vad som kändes som en lovande fyra till en trea, som den ändå får tack vare det starka slutet.
lilebroer (Anmäl)   5/12 2015
Det finns egentligen två egenskaper som jag främst vill framhålla med Judgment at Nuremberg. Det är dels den relativt opartiska hållningen. Att en hel-amerikansk produktion talar så insiktsfullt om kriget är ovanligt. Det finns inga riktiga bovar (utöver de uppenbara), utan alla handlingar har sin grundade, logiska förklaring. Men bara det att man ens nämner USA's agerande mot Nagasaki och Hiroshima, och då även som den högst omoraliska och oansvariga handling som det faktiskt är, är för mig uppfriskande inom denna typ av filmer. Det andra är givetvis det historiska och moraliska budskapet som filmen, och en gång i tiden själva rättegången i sig, av logiska skäl hanterar. Oavsett vilka regler som sätts och oavsett vilka normer som följs så får man aldrig glömma vårt humanitära ansvar. En väg som vi tyvärr nu återigen är på väg att ta. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - the Shinbone Post - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2015/12/judgement-at-nuremberg-1961-brd-186-min.html
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dom i Nürnberg