Dom kallar oss mods

Originaltitel: Dom kallar oss mods
Regissör:Stefan Jarl, Jan Lindkvist
Utgivningsår:1968

Om Dom kallar oss mods:

Här möter vi för första gången Kenta och Stoffe i en film som snabbt blev en klassiker. Den stoppades först av censuren men släpptes sen av Regeringen.

Titel: Ett anständigt liv
Vi som överlevde Rågsved

Stefan Jarl, Jan Lindkvist

Dokumentär

Sverige
Med i listor: 60-tal Top 50, Dokumentär Top 50, Filmtipsets Topp 250, Sverige Topp 50
Diskussioner om Dom kallar oss mods  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dom kallar oss mods (205 st)
Galivan (Anmäl)   8/11 2016
Lite jobbig, deprimerande att se, men bra intervjuer.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/7 2016
En av de bästa dokumentärerna någonsin! Jämfört med uppföljaren Ett anständigt liv känns den dock ganska harmlös men den är ändå lika aktuell idag som den var då.
Dele (Anmäl)   3/7 2016
Intressant och givande skildring av några ungdomar i utanförskap. Men naturligtvis också så mycket mer.
Qhunden (Anmäl)   3/10 2015
Svår att bedöma. "dravel om slashasar" skrev Aftonbladet 1968 och jag håller faktiskt med lite. Deras osympatiska attityd blir snabbt tröttsam, speciellt hur dom behandlar alla kvinnor. Stundtals kul med stockholmstugget, men det är ju otroligt mycket långdraget dösnack. Visst socialhistoriskt värde förstås, och intressant bara av den anledning att den blev en succé, men vill ändå inte ge Jarl nån cred. Ogillar både hans inblandning och framtoning. Rätt trist idag iaf.
dafreakish (Anmäl)   14/9 2015
En aningen spretig men sorglig och sevärd dokumentär om en förlorad del av en folkhemsgeneration. Kenta och Stoffe vandrar planlöst i livet och framtiden är oviss och man följer deras berättelse via dem själva och deras vänner. Det är tragiskt och hemskt men också gripande. Slutet lämnar få människor oberörda.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dom kallar oss mods