Donnie Darko

Originaltitel: Donnie Darko
Regissör:Richard Kelly
Utgivningsår:2001

Om Donnie Darko:

Tonårige Donnie är inte direkt den typiske amerikanske tonårskillen; han har konstiga syner och en låtsaskompis som heter Frank och är en stor kanin. En natt kraschar en flygplansmotor ner i Donnies hus, men eftersom han tillfälligtvis gick i sömnen just då undkommer han incidenten med livet i behåll. Av Frank får han veta att han nu fått en annan, högre, mening med livet.
Se filmen på Netflix

Regissör: David Lynch
År: 2001
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Mulholland Drive

Jake Gyllenhaal, Maggie Gyllenhaal, Mary McDonnell, Jena Malone, Katharine Ross, Patrick Swayze, Drew Barrymore, Holmes Osborne, Noah Wyle, Daveigh Chase, James Duval, Beth Grant, Seth Rogen, Jolene Purdy, David Moreland

Richard Kelly

Drama, Thriller, Science Fiction, Fantasy, Mysterium

Recension Donnie Darko

- connya sätter betyg 4 och skriver:
I en intervju sade regissören och manusförfattaren Richard Kelly att en del scener i Donnie Darko inte har något med handlingen och vad den egentligen berättar att göra. Och på precis samma sätt som jag tror människor väver in mer saker i Lynch filmer än han kanske själv ens tänkte på ger publiken mer liv åt Donnie Darko än vad den egentligen innehåller. Det är alltid intressant med manusförfattare/regissörer...

Recension av Donnie Darko - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Drama Top 50, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Mysterium Top 50, Norrbottens filmdagar 2004, Science Fiction Top 50, Thriller Top 50, Tidsresor
Diskussioner om Donnie Darko  (0 diskussioner)
Kommentarer om Donnie Darko (2050 st)
Jompalompier (Anmäl)   20/11 2017
Väldigt bra! Hade varit bättre om jag förstod alla lager av den. Får bli en omtitt så småningom.
Filmfantast86 (Anmäl)   4/10 2017
Helt ok men överskattad
Duke Igthorn (Anmäl)   5/2 2017
Kaninen är otäck.
Sunken25 (Anmäl)   21/12 2016
Föll inte mig i smaken och förstod inte riktigt storheten i filmen. Kanske om någon nån gång förklarar det så kanske man ser det med andra ögon, vem vet.
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Det här är en ovanlig historia som har så mycket detaljer att det är svårt att fånga upp allt på en tittning. Helheten känns förvirrad. Bör kanske ses två gånger. Men historiens detaljer är så charmerande så det blir stor underhållning trots alla besynnerligheter. Här bjuds klurig komik, härlig dialog och ett visuellt mycket tilltalande utförande. Karaktärerna är skönt utformade (igenkännelsekomik). Man ska inte låta sig luras av det serietidnings liknande figuren (jätte skräckkaninen) och titeln Donnie Darko, det här är bra film. (märkligt att filmen aldrig gick upp på de svenska biograferna vid lanseringen 2001
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Donnie Darko