Doom

Originaltitel: Doom
Regissör:Andrzej Bartkowiak
Utgivningsår:2005

Om Doom:

Ett forskningslaboratorium på planeten Mars skickar en nödsignal och en specialstyrka åker dit för att undersöka läget. Inte helt otippat har några läskiga mutanter avverkat personalen. Det är dags att röja.

Titel: Resident Evil
Regissör: Simon Hunter
År: 2008
Genre: Action, Science Fiction, Fantasy
Mutant Chronicles

Karl Urban, Rosamund Pike, Ben Daniels, Richard Brake, Dwayne Johnson, Razaaq Adoti, Deobia Oparei, Al Weaver, Dexter Fletcher, Brian Steele, Doug Jones

Dave Callaham

Action, Skräck, Science Fiction

Recension Doom

- RasmusOrsén sätter betyg 2 och skriver:
Andrzej Bartkowiak ligger bakom dena actionspäckade film om USA's bästa soldatteam som skickas till en rymdbas på Mars vid namn "Arken". De har i uppgift att ta reda på vad som hänt de forskare som mystiskt försvunnit. Filmen baseras på det populära dataspelet från 90-talet med samma namn. Detta är historien om hur ett uppdrag splittrar de båda vännerna Reaper (Urban) och Sarge (The Rock). Vartefter...

Recension av Doom - Läs hela!

Diskussioner om Doom  (0 diskussioner)
Kommentarer om Doom (651 st)
lucius (Anmäl)   12:31 9/1
Fps-scenen är ju sjukt komisk och fångar faktiskt spelkänslan bra. I övrigt är det ju naturligtvis en praktfull kalkon.
Raimo_1985 (Anmäl)   31/10 2018
Förvånansvärt bra ändå tycker jag, det börjar med att jag tycker den är bättre än Resident Evil, vilket i sig är en hyllning, för Resident Evil var vidrig. Jag valde att se filmen för Dwayne Johnson, så om filmen varit dålig hade jag iallafall haft honom att luta mig på. Kul ocksåatt se honom i en roll där han inte är särskilt sympatisk. Varierande. Men en del sminkning och masker är rent fantastiskt bra, likaså att en del humorinslag är riktigt roliga. När det kommer ett first person shooter-perspektiv för att likna datorspelet, då är det en blandning av jättekul, jättefånigt och jättefult. Kul att känna igen så mycket från datorspelet, som det är bra längesedan jag spelade. Om det är en värdig filmatisering av spelet, det får fansen av datorspelet Doom avgöra. Jag är iallafall ganska nöjd. DrJW här nedan berättar att filmen är baserad på Doom 3, och det minns jag inte om jag har spelat. Dags att gå in och läsa lite om Doom känner jag, och friska upp minnet. Kanske titta i boken Masters of Doom?
Starkbröl (Anmäl)   13/10 2018
Inte helt katastrofal med tanke på förutsättningarna men självklart dålig.
DrJW (Anmäl)   9/8 2018
De enda positiva jag kan säga om denna och jag ger filmen cred för POV-scenerna, dem scenerna var närmast att se ut som TV-spelet. Manuset är dålig, det är väldigt lite action (baserat på ett actionfyllt TV-spel!) och den är en av de mest patetiska 15-årsgräns filmer som någonsin har gjorts! Allvarligt, denna var 15-årsgräns?! Den såg fortfarande ut som en PG-13 11-årsgräns rulle, men med väldigt lite blod! Filmen är baserad mestadels på Doom 3, för att den hade mer av en spänningsfyllt och mörk atmosfär, men även den spelet var bättre och gjorde ett mycket bättre jobb än den här filmen! Dessutom anses Doom 3 vara den svagaste spelet i franchisen, så naturligtvis blev denna film en flopp!
Rai (Anmäl)   23/12 2017
Usel, stel och trist....