Dorothy Dandridge

Originaltitel: Introducing Dorothy Dandridge
Regissör:Martha Coolidge
Utgivningsår:1999

Om Dorothy Dandridge:

Baserad på den sanna historien om Dorothy Dandridge - den första färgade kvinnan som Oscar-nominerats i kategorin bästa skådespelerska. Med mängder av vilja och talang försökte Dorothy besegra 50-talets rasism och könsdiskriminering i Hollywood och den amerikanska södern.

Halle Berry, D B Sweeney, Brent Spiner, Obba Babatunde, William Atherton, Cynda Williams, Loretta Devine, Klaus Maria Brandauer, Tamara Taylor, LaTanya Richardson

Scott Abbott, Shonda Rhimes

Drama, Romantik, Musikal, Biografi

Filmnummer: 20831
Diskussioner om Dorothy Dandridge  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dorothy Dandridge (6 st)
Cftbl (Anmäl)   7/9 2007
Coolt att Halle Berry sen blev den första svarta kvinnan att få en Oscar för bästa huvudroll. Lite ödesbetingat att hon först spelade den här rollen då.
-_Louise_- (Anmäl)   6/2 2007
Halle Berry är enastående! Som vanligt en verklighetsbaserad film som är hur bra som helst och håller en i ett fast grepp från första sekunden till sista. Skildrar på ett realistiskt sätt kvinnomisshandel, rasism, ojämlikhet.
yrkeschaufföre (Anmäl)   14/12 2006
Halle Berry är söt och spelar bra men filmen haltar bitvis. 3
keitaro (Anmäl)   3/4 2006
Halle Berry är ju otrolig som vanligt, men filmen i sig lämnar lite i övrigt att önska. En svag trea.
Jennyshima (Anmäl)   28/6 2004
Bra fim med en intressant historia. Halle Berry är är fantastiskt bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dorothy Dandridge