Tvivel

Originaltitel: Doubt
Regissör:John Patrick Shanley
Utgivningsår:2008

Om Tvivel:

En karismatisk präst, Fader Flynn, försöker tänja på skolans hårda och strikta regler, som länge har vaktats av Syster Aloysius Beauvier, den konservativa rektorn som tror på makt och disciplin. Politiken utvecklas och skolan har precis tagit in sin första svarta student, Donald Miller. När naiva och oskuldsfulla Syster James berättar för Syster Aloysius om sina misstankar om att Fader Flynn ger för mycket privat uppmärksamhet åt Donald sporras Syster Aloysius att börja ett korståg för att få fram sanningen och få bort Fader Flynn från skolan. Utan bevis leder Syster Aloysius en kamp som hotar att förstöra både kyrkan, skolan och människors liv.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Twist of Faith
Regissör: Kirby Dick
År: 2004
Twist of Faith

Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Viola Davis, Joseph Foster, Lloyd Clay Brown, Bridget Megan Clark, Mike Roukis, Frank Dolce, Matthew Marvin, Molly Chiffer, Lydia Jordan, Alice Drummond, Audrie Neenan, Tom Toner, Jack O'Connell (II)

John Patrick Shanley

Drama, Mysterium

Diskussioner om Tvivel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tvivel (170 st)
NoWireHangers (Anmäl)   14/7 2017
Skådespeleriet och dialogerna håller högsta klass. Allt talar egentligen för ett högre betyg men när sluttexterna börjar rulla känner jag mig ändå lite otillfredsställd. Och på ett sätt är det väl ett tecken på att manusförfattaren/regissören har lyckats, då hans uppsåt uppenbarligen är att tittaren ska känna det tvivel som några av karaktärerna kände. Vem kan man lita på? 3
Tatty (Anmäl)   2/2 2016
Okej film men långtråkigt.
Jämte (Anmäl)   2/9 2015
Väldigt starka skådespelarprestationer men ganska händelsefattigt.
vonadel (Anmäl)   18/7 2015
Skulle det bara varit för skådespelet hade den nog fått en femma, men även om det påverkar mycket är det ändå inte allt. Som helhet fångar den mig inte tillräckligt mycket. 6/10
abnormal (Anmäl)   28/6 2015
Känns som ett extremt välskrivet manus som blir en jätteintressant och spännande historia. Gillar skarpt att tittaren inte får veta vad som är sant och inte.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tvivel