Dr. Mabuse, spelaren Del 2: Inferno, ein Spiel von Menschen unserer Zeit

Originaltitel: Dr. Mabuse, der Spieler: Zweitter Teil - Inferno: Ein Spiel von Menschen unserer Zeit
Regissör:Fritz Lang
Utgivningsår:1922

Om Dr. Mabuse, spelaren Del 2: Inferno, ein Spiel von Menschen unserer Zeit:

Andra delen i kriminaleposet om Dr. Mabuse handlar om Mabuses undergång och hans kamp mot både polisen och sig själv.

Titel: Dr. Mabuse, spelaren Del 1: Der grosse Spieler - Ein Bild der Zeit
Originaltitel: Dr. Mabuse, der Spieler: Erster Teil - Der grosse Spieler: Ein Bild der Zeit
Regissör: Fritz Lang
Titel: Les vampires
Originaltitel: Les vampires
Regissör: Louis Feuillade
År: 1915
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Äventyr, Fantasy, Mysterium, Stumfilm
Les vampires
Regissör: Marcel Carné
År: 1945
Genre: Drama, Romantik
Paradisets barn

Rudolf Klein-Rogge, Alfred Abel, Aud Egede Nissen, Gertrude Welcker, Bernhard Goetzke

Fritz Lang, Thea von Harbou

Kriminalare, Thriller, Stumfilm

Dr. Mabuse - the Gambler Part Two: Inferno

Tyskland
Med i listor: 20-tal Top 50, Dr. Mabuse, Stumfilm Top 50
Diskussioner om Dr. Mabuse, spelaren Del 2: Inferno, ein Spiel von Menschen unserer Zeit  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dr. Mabuse, spelaren Del 2: Inferno, ein Spiel von Menschen unserer Zeit (34 st)
Fiskjävel (Anmäl)   5/8 2016
Givetvis är de båda filmerna på tok för långa och säkerligen på tok för sega för den stora massan år 2016. Dock fascineras jag av filmens (syftar på båda delarna) helhet och hur man lyckats knåpa ihop detta. I mitt tycke den bästa filmen av Fritz Lang bortsett från Metropolis. 4.
lilebroer (Anmäl)   10/10 2015
De oerhört fascinerande studiomiljöerna, som förutom en ringa Ed Wood sekvens (en fyllebult ramlar in i en husvägg - som svajar betydligt mer än vad en fyllebultsanfallen husvägg borde göra), skapar både trovärdiga, som fantasifulla miljöer är något jag tar med mig från filmen. Dekorer som utvecklas genom filmens längd, innan det blommar ut i en av verkets mer surrealistiska scener framåt slutet. Om det inte var för filmens längd så hade betyget vart betydligt högre, och även om jag kan se betydelsen av alla scener så blir det svårt att ursäkta en fyra och en halv timme lång stumfilm. Kanske framförallt om det inte är den som man ursprungligen hade tänkt sig att se. - LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2015/10/dr-mabuse-der-spieler-dr-mabuse-gambler.html
Lotso (Anmäl)   15/9 2014
I sin helhet en mycket bra film. Fritz Lang bevisar ännu en gång vilken bra regissör han var och hur han bemästrade kameran för att få de vinklar som filmen behöver. Handlingen är väldigt spännande och intressant. Trots att den främst är en fantasy/thriller film så har den denna skräck atmosfären över sig som är ungefär i samma anda som Nosferatu och Dr. Calgari och jag tror det främst har med den tyska expressionismen som gör det. Det är en extremt lång film, men den är uppdelad i två delar så jag rekommenderar den till alla filmälskare där ute, du lär inte ångra att du spendera så här lång tid på en film.
myslas (Anmäl)   9/11 2013
Fortsätter på samma spår som första delen. En given femma både var för sig och som helhet. Dr. Mabuse kan vara den tuffaste filmskurken någonsin.
Podpolkovnik (Anmäl)   12/3 2012
Fantastiskt minst sagt. Tysk expressionism när den är som absolut bäst. Kameraarbetet, vinklarna, rekvisitan. Helt enormt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dr. Mabuse, spelaren Del 2: Inferno, ein Spiel von Menschen unserer Zeit