Dr. Mabuse, spelaren Del 1: Der grosse Spieler - Ein Bild der Zeit

Originaltitel: Dr. Mabuse, der Spieler: Erster Teil - Der grosse Spieler: Ein Bild der Zeit
Regissör:Fritz Lang
Utgivningsår:1922

Om Dr. Mabuse, spelaren Del 1: Der grosse Spieler - Ein Bild der Zeit:

Den väl ansedde doktorn och hypnotisören Mabuse driver ett kriminellt nätverk som främst sysslar med falskmynteri och stöld av hemlig aktieinformation. Med hjälp av nätverket och sin förmåga att manipulera folks tänkande tjänar Mabuse stora pengar på börsen. Filmen är en allegori över Weimarrepublikens Tyskland.

Titel: Doktor Mabuses testamente
Originaltitel: Das Testament des Dr Mabuse
Regissör: Fritz Lang
År: 1933
Genre: Kriminalare
Doktor Mabuses testamente
Titel: Dr. Mabuse, spelaren Del 2: Inferno, ein Spiel von Menschen unserer Zeit
Originaltitel: Dr. Mabuse, der Spieler: Zweitter Teil - Inferno: Ein Spiel von Menschen unserer Zeit
Regissör: Fritz Lang
År: 1922
Genre: Kriminalare, Thriller, Stumfilm
Dr. Mabuse, spelaren Del 2: Inferno, ein Spiel von Menschen unserer Zeit
Titel: Les vampires
Originaltitel: Les vampires
Regissör: Louis Feuillade
År: 1915
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Äventyr, Fantasy, Mysterium, Stumfilm
Les vampires
Originaltitel: The Loneliness of the Long Distance Runner
Regissör: Tony Richardson
År: 1962
Långdistanslöparen

Rudolf Klein-Rogge, Bernhard Goetzke, Alfred Abel, Aud Egede Nissen, Gertrude Welcker, Lil Dagover, Paul Richter, Robert Forster-Larrinaga, Hans Adalbert Schlettow, Georg John

Fritz Lang, Thea von Harbou

Kriminalare, Thriller, Stumfilm

Dr. Mabuse - the Gambler Part One: The Great Gambler, A Picture of Our Time

Tyskland
Med i listor: 20-tal Top 50, Dr. Mabuse, Stumfilm Top 50
Diskussioner om Dr. Mabuse, spelaren Del 1: Der grosse Spieler - Ein Bild der Zeit  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dr. Mabuse, spelaren Del 1: Der grosse Spieler - Ein Bild der Zeit (42 st)
Fiskjävel (Anmäl)   5/8 2016
Givetvis är de båda filmerna på tok för långa och säkerligen på tok för sega för den stora massan år 2016. Dock fascineras jag av filmens (syftar på båda delarna) helhet och hur man lyckats knåpa ihop detta. I mitt tycke den bästa filmen av Fritz Lang bortsett från Metropolis. 4.
lilebroer (Anmäl)   10/10 2015
De oerhört fascinerande studiomiljöerna, som förutom en ringa Ed Wood sekvens (en fyllebult ramlar in i en husvägg - som svajar betydligt mer än vad en fyllebultsanfallen husvägg borde göra), skapar både trovärdiga, som fantasifulla miljöer är något jag tar med mig från filmen. Dekorer som utvecklas genom filmens längd, innan det blommar ut i en av verkets mer surrealistiska scener framåt slutet. Om det inte var för filmens längd så hade betyget vart betydligt högre, och även om jag kan se betydelsen av alla scener så blir det svårt att ursäkta en fyra och en halv timme lång stumfilm. Kanske framförallt om det inte är den som man ursprungligen hade tänkt sig att se. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2015/10/dr-mabuse-der-spieler-dr-mabuse-gambler.html
Carlo Marx (Anmäl)   16/6 2015
Håller med om kommentarerna här nedanför utan att stämma in i hyllningskören. Ja, den är modern. Ja, den är tidlös. Ja, han vet hur man ska göra film. Men är det nödvändigtvis något bra? Jag tycker den saknar personlighet, och om det är något jag saknar hos Fritz Lang så är det kanske avsaknaden av personlighet. Någonting som berör. Lite som att Rembrandt började måla med fel hand eftersom han ansåg att han målade för bra med sin rätta hand.Jag hade önskat att Fritz Lang kom till samma insikt och började hålla filmkameran med fel hand. För även om inte alla filmer behöver beröra, och det här kanske är just ett bevis för att en film kan vara bra utan att beröra, så fick den här filmen mig att inse: att Fritz Lang är en mästerlig regissör, en hantverkare av rang, som utvecklade sin egen teknik som han sedan fulländade, men... att det blir för bra, för stillsäkert, stelt och strukturerat.
Lotso (Anmäl)   15/9 2014
I sin helhet en mycket bra film. Fritz Lang bevisar ännu en gång vilken bra regissör han var och hur han bemästrade kameran för att få de vinklar som filmen behöver. Handlingen är väldigt spännande och intressant. Trots att den främst är en fantasy/thriller film så har den denna skräck atmosfären över sig som är ungefär i samma anda som Nosferatu och Dr. Calgari och jag tror det främst har med den tyska expressionismen som gör det. Det är en extremt lång film, men den är uppdelad i två delar så jag rekommenderar den till alla filmälskare där ute, du lär inte ångra att du spendera så här lång tid på en film.
andmoreagain (Anmäl)   14/4 2014
Första delen är bäst och inte mossig någonstans, bara att första repliken är i stil med: "Har du tagit kokain nu igen?!" är ju helfestligt. Fylld av en massa detaljer och det visas alltid mycket i bild så det gäller att man hänger med. För att vara så lång (om man även räknar med del 2 som jag bedömer som en svag fyra) stumfilm är den exceptionell spännande och medryckande. Man får aldrig nog av Dr. Mabuses uppspärrade ögon!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dr. Mabuse, spelaren Del 1: Der grosse Spieler - Ein Bild der Zeit