Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Originaltitel: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1964

Om Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben:

Den paranoide amerikanske generalen Jack D. Ripper är besatt av tanken på att ryssarna konspirerar för att förorena de "värdefulla amerikanska kroppsvätskorna". I ett anfall av vansinne skickar han därför ut det amerikanska flygvapnet för att bomba Sovjetunionen sönder och samman eller som han själv uttrycker det: "Nuclear combat!". Stanley Kubricks klassiska politiska satir från det kalla krigets dagar.
Se filmen på iTunes

Regissör: Jack Sholder
År: 1990
Genre: Drama, Thriller
Timmar att leva

Peter Sellers, George C Scott, Sterling Hayden, Keenan Wynn, Slim Pickens, Peter Bull, James Earl Jones, Tracy Reed (II), Jack Creley

Stanley Kubrick, Terry Southern, Peter George (I)

Drama, Komedi

Storbritannien

Recension Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

- Mandrake sätter betyg 4 och skriver:
Dr. Strangelove är antagligen Stanley Kubricks mest kontroversiella film. Trots att han gjorde filmer som Paths Of Glory (Ärans Väg), som var förbjuden i Frankrike i årtionden och A Clockwork Orange, som när den kom ut var tvungen att snabbt försvinna från Storbrittaniens biografer fort på grund av alla våldsbrott den sades vara skyldig till. Detta ledde i sin tur till att Kubrick mottog mängder med...

Recension av Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Filmfestival i Boden april 2004, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Jönköpings Filmfestival 2005, Komedi Top 50, Komisk mix, Krigskomedier, Medlemmarnas mest eftersökta, Skövde Filmfestival 05
Diskussioner om Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben (766 st)
Redwood (Anmäl)   20:55 7/3
Kan inte se denna film utan att jämföra Buck Turgidson med USA:s nuvarande president!
Sarakin76 (Anmäl)   5/12 2016
Skrudd men underholdene.
wasteoftime (Anmäl)   26/6 2016
Det är ju inte direkt en dold kritik till samtiden som Kubrick här presenterar, men vissa delar - framförallt de I flygplanet är tyvärr inte på samma nivå som de övriga. "War room"-scenerna är briljanta, och George C Scott är verkligen perfekt i rollen som General "Buck" Turgidson, och Peter Sellers gör det bra, i åtminstone två av tre roller, eller ja, han gör det väl bra i tre av tre, men jag kan tycka att Dr. Strangelove känns rätt felplacerad - även om jag förstår vad han symboliserar, men antingen borde han haft en lite mer framträdande roll, tidigare i filmen, eller ja, svårt att svara på, men karaktären känns mest underlig där han är, i alla fall. Men över lag är det ju väldigt bra, och det slutar på en trea, även om en del av flygplansscenerna är rätt olidliga - dock är de flesta andra scenerna uppe och sniffar på en fyra.
Jompalompier (Anmäl)   30/4 2016
Underhållande
the bully (Anmäl)   1/9 2015
Herregud vilken besvikelse detta var för mig. Jag hade nog helt enkelt för höga förväntningar. Känns dock som en film jag kanske får se igen framöver och ge en ny chans.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben