Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Originaltitel: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1964

Om Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben:

Den paranoide amerikanske generalen Jack D. Ripper är besatt av tanken på att ryssarna konspirerar för att förorena de "värdefulla amerikanska kroppsvätskorna". I ett anfall av vansinne skickar han därför ut det amerikanska flygvapnet för att bomba Sovjetunionen sönder och samman eller som han själv uttrycker det: "Nuclear combat!". Stanley Kubricks klassiska politiska satir från det kalla krigets dagar.
Se filmen på iTunes

Regissör: Roman Polanski
År: 1974
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Chinatown

Peter Sellers, George C Scott, Sterling Hayden, Keenan Wynn, Slim Pickens, Peter Bull, James Earl Jones, Tracy Reed (II), Jack Creley

Stanley Kubrick, Terry Southern, Peter George (I)

Drama, Komedi

Storbritannien

Recension Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

- anonym skriver:
En utomordentlig film och Ken Adams scenografi är makalös. Likaså är den jätteroliga och kreativa dialogen som Peter Sellers är en mästare i. Inte bara en ROLIG komedi, utan också BRA komedi och dess tid har absolut inte runnit förbi, som vissa anser. Finns en hel del klassiska scener; flygplansäventyren och Sellers telefonsamtal med en rysk ledare, tex. Om man är ett Kubrick-fan är detta ett måste...

Recension av Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Filmfestival i Boden april 2004, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Jönköpings Filmfestival 2005, Komisk mix, Krigskomedier, Medlemmarnas mest eftersökta, Skövde Filmfestival 05
Diskussioner om Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben (770 st)
snubbel (Anmäl)   11:16 16/2
"If you don't get the president on the phone ... you will have to answer to the Coca-Cola Company"
Raimo_1985 (Anmäl)   27/10 2018
Total tokfilm. Jag älskar Peter Sellers, men de andra gör också det mesta toppenbra. Ibland är den seg, men det är en parentes i sammanhanget. Som helhet blir det en svag fyra.
Pi-R (Anmäl)   30/5 2018
En av alla tiders bästa komedier, som – insåg jag vid denna titt – dessutom lyckas med att vara rejält obehaglig på bästa möjliga sätt. Djälvulskt väl berättad och utförd historia, med en Sellers som gör fantastiska prestationer, men George C. Scott gestaltar Turgidson på ett faktiskt nästan ännu mer imponerande sätt. Det finns en hel del ytterligare beröm att ösa över foto och scenografi, och i slutändan kan man bara konstatera att det faktiskt inte finns särskilt mycket alls som inte är genuint fenomenalt.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Har åldrats dåligt
Redwood (Anmäl)   7/3 2017
Kan inte se denna film utan att jämföra Buck Turgidson med USA:s nuvarande president!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben