Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Originaltitel: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1964

Om Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben:

Den paranoide amerikanske generalen Jack D. Ripper är besatt av tanken på att ryssarna konspirerar för att förorena de "värdefulla amerikanska kroppsvätskorna". I ett anfall av vansinne skickar han därför ut det amerikanska flygvapnet för att bomba Sovjetunionen sönder och samman eller som han själv uttrycker det: "Nuclear combat!". Stanley Kubricks klassiska politiska satir från det kalla krigets dagar.
Se filmen på iTunes

Regissör: Roman Polanski
År: 1974
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Chinatown

Peter Sellers, George C Scott, Sterling Hayden, Keenan Wynn, Slim Pickens, Peter Bull, James Earl Jones, Tracy Reed (II), Jack Creley

Stanley Kubrick, Terry Southern, Peter George (I)

Drama, Komedi

Storbritannien

Recension Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

- Mandrake sätter betyg 4 och skriver:
Dr. Strangelove är antagligen Stanley Kubricks mest kontroversiella film. Trots att han gjorde filmer som Paths Of Glory (Ärans Väg), som var förbjuden i Frankrike i årtionden och A Clockwork Orange, som när den kom ut var tvungen att snabbt försvinna från Storbrittaniens biografer fort på grund av alla våldsbrott den sades vara skyldig till. Detta ledde i sin tur till att Kubrick mottog mängder med...

Recension av Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Filmfestival i Boden april 2004, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Jönköpings Filmfestival 2005, Komedi Top 50, Komisk mix, Krigskomedier, Medlemmarnas mest eftersökta, Skövde Filmfestival 05
Diskussioner om Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben (767 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Har åldrats dåligt
Redwood (Anmäl)   7/3 2017
Kan inte se denna film utan att jämföra Buck Turgidson med USA:s nuvarande president!
Sarakin76 (Anmäl)   5/12 2016
Skrudd men underholdene.
wasteoftime (Anmäl)   26/6 2016
Det är ju inte direkt en dold kritik till samtiden som Kubrick här presenterar, men vissa delar - framförallt de I flygplanet är tyvärr inte på samma nivå som de övriga. "War room"-scenerna är briljanta, och George C Scott är verkligen perfekt i rollen som General "Buck" Turgidson, och Peter Sellers gör det bra, i åtminstone två av tre roller, eller ja, han gör det väl bra i tre av tre, men jag kan tycka att Dr. Strangelove känns rätt felplacerad - även om jag förstår vad han symboliserar, men antingen borde han haft en lite mer framträdande roll, tidigare i filmen, eller ja, svårt att svara på, men karaktären känns mest underlig där han är, i alla fall. Men över lag är det ju väldigt bra, och det slutar på en trea, även om en del av flygplansscenerna är rätt olidliga - dock är de flesta andra scenerna uppe och sniffar på en fyra.
Jompalompier (Anmäl)   30/4 2016
Underhållande
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben