Dracula - blodtörstig vampyr

Originaltitel: The Brides of Dracula
Regissör:Terence Fisher
Utgivningsår:1960

Om Dracula - blodtörstig vampyr:

Vampyrjägaren Van Helsing är åter i Transylvanien, denna gång för att döda vampyren Baron Meinster som terroriserar en ung lärarinna och hennes elever.

Titel: Vampyrens kyss
Regissör: Silvio Narizzano
År: 1966
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Georgy - en ploygirl

Peter Cushing, Martita Hunt, Yvonne Monlaur, Freda Jackson, David Peel, Miles Malleson, Henry Oscar, Mona Washbourne

Peter Bryan, Edward Percy

Skräck

Storbritannien
Med i listor: Hammer, Hammers vampyrfilmer
Diskussioner om Dracula - blodtörstig vampyr  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dracula - blodtörstig vampyr (13 st)
gjoob (Anmäl)   14/3 2018
Minst lika tråkig som Hammers första Draculafilm, men här har man plockat bort de enda element som gjorde ettan någorlunda sevärd - Dracula och Christopher Lee. Kvar återstår ett ganska fjantigt genomförande som förvisso har sin charm, men inte åldrats med värdighet.
Tsurugi (Anmäl)   28/11 2017
Mycket bättre än den stora besvikelsen Horror of Dracula. Dracula är inte med i filmen trots titeln och att den räknas som uppföljare. Cushing är dock med som Van Helsing. Till skillnad från föregående film som fullständigt misslyckades med stämningen och miljöerna man vill ha i en Draculafilm är det effektivt och snyggt här. Riktigt mysig liten film med charmiga skådespelarinsatser. Rätt stark trea.
DrJW (Anmäl)   23/10 2015
Den andra Hammer Dracula filmen, dock utan Dracula och Christopher Lee i rollen. Trodde först att Lee tackade nej till den här och de blev en helt annan karaktär istället, men nej, de var tänkt från början att Dracula inte alls skulle vara med i den här trots titeln! Dem hade den titeln bara för att locka publik, borde egentligen ha hetat "The Brides of the Vampire" eller "Van Helsing". Peter Cushing återvänder som Van Helsing och är filmens huvudperson, så man kan se den här filmen som en spin off istället för uppföljare. Riktig bra film, dock så kunde dem ha utvecklat mer i handlingen, de kändes rätt litet. Klimaxen hade flaws, men jag gillade verkligen den här filmen.
Lotso (Anmäl)   28/9 2014
I sin helhet är detta inte lika bra som Horror of Dracula. Karaktärerna och handlingen är inte lika intressant som föregångaren. Men det är fortfarande en bra uppföljare. Peter Cushing är lika bra som Van Helsing som alltid. Effekterna är top notch, stämningen och atmosfären perfekt och jag gillar att Hammer i sin första uppföljare försöker göra någonting nytt, och det funkar. The Brides of Dracula är inte en av Hammer's bästa, men det är definitivt en värdig film att kolla på som oftast överskuggas av alla de andra Dracula filmerna i Hammer serien. För det är verkligen en bra vampyr film.
Mistlake (Anmäl)   10/8 2013
Obeskrivligt vackert filmad ond saga med elegant story, bedrägligt mjuk men actionbenägen Cushing och storslaget melodramatisk ton. Ett mästerverk för vampyrkonnässörer och alla som gillar makalöst stiliga bilder.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dracula - blodtörstig vampyr