Dracula - mörkrets furste

Originaltitel: Dracula: Prince of Darkness
Regissör:Terence Fisher
Utgivningsår:1966

Om Dracula - mörkrets furste:

Uppföljare till "I Draculas klor". Christopher Lee är tillbaka som greven. Den här gången återuppväcks han av sin ondskefulla lärjunge Klove. Han härskar nu på ett slott i Carlsbad till vilket två par på genomresa i Östeuropa beger sig, trots varningar från en präst och deras vagnkusk som förskräckt lämnar dem åt sitt öde. De tas dock vänligt emot av Klove, vars härskare väntat i flera år på besök…

Titel: Vampyrens kyss
Regissör: Byron Haskin
År: 1953
Genre: Action, Thriller, Skräck, Science Fiction
Världarnas krig

Christopher Lee, Barbara Shelley, Andrew Keir, Francis Matthews, Suzan Farmer, Charles 'Bud' Tingwell

Jimmy Sangster

Skräck

Disciple of Dracula, Dracula 3, Revenge of Dracula, The Bloody Scream of Dracula

Storbritannien
Med i listor: Dracula, Hammer, Hammers vampyrfilmer, Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om Dracula - mörkrets furste  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dracula - mörkrets furste (38 st)
AlaRegularis (Anmäl)   11/10 2015
Efter mellanfilmen "The Brides Of Dracula" är Christopher Lee tillbaka som Dracula, men istället saknas Peter Cushing. Det är ändå en bra, väldigt stämningsfull och välgjord film med en smygande spänning.
Lotso (Anmäl)   28/9 2014
I sin helhet är detta ännu en bra vampyr film från Hammer. Den har intressanta karaktärer, en bra handling och åter igen är scenografin, stämningen och effekterna top notch, jag tror inte jag behöver hylla dem elementen mer i dessa filmerna då det är en gemensam sak i resterande filmer. Christopher Lee är lika fantastisk i Dracula rollen, även ifall han inte har några dialoger. Stämningen och uppbyggnaden inför Dracula var riktigt bra utförd och jag satt inte och väntade tills Dracula dök upp. Dracula: Prince of Darkness må inte vara lika bra som 1958 versionen, men det är en värdig uppföljare till den första och väl värd att se.
martin eden (Anmäl)   1/6 2013
[rek. 2] Här har vi alltså del två i Hammers Dracula-serie och jag måste säga att jag är imponerad. Skön känsla och jag gillar verkligen "haunted house aspekterna" i slottet. Butlern är lysande! Scenografin känns ännu mer utsmyckad och detaljerad än föregångaren. Måste säga att jag gillar slutet; påhittigt av Sangster. I vissa aspekter överträffar denna faktiskt HORROR OF DRACULA men är å andra sidan underlägsen på många plan; Peter Cushing och Michael Gough är ju som bekant en stor tillgång i första filmen. Bra!!! 3+/4-. KUNGKALAS: I Hammers Dracula KAN han inte förvandlas till andra djur, det etableras i första filmen.
booby (Anmäl)   6/12 2010
Trevlig gammal film. Det är en skön klassisk känsla över filmen och den håller en jämn klass hela vägen.
Grillo (Anmäl)   10/8 2010
Mer intressant än den från '58 imo, men ganska lamt slut... Min andra Hammerfilm och jag har en känsla av att de allihopa är ungefär ganska jämnbra treor.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dracula - mörkrets furste