Dracula A.D. 1972

Originaltitel: Dracula A.D. 1972
Regissör:Alan Gibson
Utgivningsår:1972

Om Dracula A.D. 1972:

Året är 1972, det är exakt 100 år sedan Dr. Van Helsing förintade Dracula. Men när ett par ungdomar får för sig att återuppväcka den gamle greven, måste en ättling till Van Helsing rycka ut och tillintetgöra honom ännu en gång.

Titel: Demons of the Mind
Regissör: Dan Curtis
År: 1976
Genre: Skräck, Mysterium
Hyreskontrakt med döden
Titel: Med dej i mina armar
Originaltitel: Med dej i mina armar
Regissör: Hasse Ekman
Originaltitel: Varma hälsningar, Eric Ericson
Regissör: Lars Berge, Alexander Kurlandsky
År: 2006
Varma hälsningar, Eric Ericson

Christopher Lee, Peter Cushing, Stephanie Beacham, Michael Coles, Christopher Neame, Marsha A Hunt, Caroline Munro, Janet Key, Michael Kitchen

Don Houghton

Skräck, Fantasy

Dracula Today

Storbritannien
Med i listor: Dracula, Hammer, Hammers vampyrfilmer
Diskussioner om Dracula A.D. 1972  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dracula A.D. 1972 (11 st)
Lotso (Anmäl)   30/9 2014
I sin helhet är detta inte direkt den bästa eller mest underhållande Dracula filmen från Hammer att kolla på. Jag gillar idén att den utspelar sig nutiden (då filmen kom ut, 1972), men filmen gör inte så mycket med det trots sin potential. Ungdomarna är ointressanta och endimensionella. Men Peter Cushing och Christopher Lee är som vanligt fantastiska, och trots att den utspelar sig 1972 har filmen inte glömt bort dess atmosfär och scenografi som gör dessa filmerna härliga och underhållningen är på topp. Denna filmen får mycket skit, det håller jag inte med om för jag ser hellre om denna än Taste the Blood of Dracula igen.
Bomkia (Anmäl)   18/8 2013
Jag gillar när Cushing springer runt i 70-talets London, men det blir väldigt lite Lee i den här filmen. Ungdomsgänget som tar upp större delen av historien ganska löjligt. Tycker de kunde gjort något klart bättre med ideen om en "nutida" Dracula än den här sega historien. 2a.
Ondskapt (Anmäl)   25/6 2012
Hammer på 70-talet är tamigfasen grejen alltså! Cushing är fenomenal, alla är snygga och Lee är superond. Svängig musik, läckra miljöer och ett gött driv raktigenom. Love it!
Bumbi78 (Anmäl)   1/6 2012
Lee är med alldeles för lite vilket kändes synd då den här uppdaterade och uppoppade versionen är riktigt bra. Svängig musik och allmänt drogliberalt London med allt vad det betyder. Den stora behållningen här är den åldrade Cushing som gör en mycket bra roll.
johnaleks (Anmäl)   3/1 2012
helsings comeback var efterläntad. tänk om alla filmer i hammers dracula-serie handlat om kampen mellan helsing o dracula, det hade blivit episkt
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dracula A.D. 1972