Dracula och djävulsdyrkarna

Originaltitel: The Satanic Rites of Dracula
Regissör:Alan Gibson
Utgivningsår:1974

Om Dracula och djävulsdyrkarna:

Hammers och Christopher Lees sista Draculafilm. Denna gång planerar greven att ta över världen med hjälp av en satanistisk sekt. Som motståndare har han som vanligt den envise professor Van Helsing. Joanna Lumley ("Helt hysteriskt") har en tidig roll som Van Helsings dotterdotter.

Titel: Touch of Death
Regissör: Zhu Mu, Wei Hai-feng
År: 1973
Genre: Action
Händer som dödar

Christopher Lee, Peter Cushing, Michael Coles, William Franklyn, Freddie Jones, Joanna Lumley, Richard Vernon, Barbara Yu Ling, Patrick Barr

Don Houghton

Skräck

Storbritannien
Med i listor: Dracula, Hammer, Hammers vampyrfilmer
Diskussioner om Dracula och djävulsdyrkarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dracula och djävulsdyrkarna (22 st)
niebaotan (Anmäl)   29/12 2015
Forvirrad och ologisk Draculafilm med crime-vibbar. Lee och Cushing ar givetvis bra och filmen innehaller ett fatal minnesvarda scener. I slutandan ar det har dock alldeles for dumt och bitvis segt.
Djason (Anmäl)   26/12 2015
Tycker den är bland dom bättre av alla Christopher Lees draculafilmer. Ganska slött tempo men ändå ett ok manus.
DrJW (Anmäl)   6/11 2015
Den sämsta av alla Dracula-filmer från Hammer och den här var även den sista filmen Christopher Lee gjorde i rollen. Slö tempo, knappt någon spänning och en klumpig slut.
Lotso (Anmäl)   30/9 2014
I sin helhet är detta den sämsta Dracula filmen i Hammer serien. Filmen spenderar för mycket tid på folk som pratar om ointressanta grejer och handlingar och element som påminner dig om allt annat än en Dracula film. Där till och med det gotiska miljöerna och den stämningsfulla atmosfären är avsaknad här. Det som räddar den till att bli medioker är Peter Cushing och Christopher Lee, dem är som alltid suveräna i respektive roller och spelar dem alltid bra oavsett manuset de får. Jag gillar även dödsscenen Dracula får och musiken var inte heller fy skam. Annars är detta ett sorgligt avslut på en annars bra filmserie från ett bolag som dessvärre också under denna tiden var nära ett avslut.
martin eden (Anmäl)   29/9 2014
[rek. 2] Överraskande bra! Cushing, Lee och den underbara Freddie Jones är en fröjd att se. Tycker att det är ett bra manus, även om man snabbt tröttnar på den förbannade musiken! Visst, jag tycker det är jävligt löjligt att vampyrerna här inte tål RINNANDE VATTEN(!), men, men. Jag gillar den, men jag är å andra sidan en "Hammer entusiast", så den vanlige tittaren uppskattar den säkert inte lika mycket som jag. Bra!!! 3.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dracula och djävulsdyrkarna