Draculas döttrar

Originaltitel: Twins of Evil
Regissör:John Hough
Utgivningsår:1971

Om Draculas döttrar:

Systrarna Maria och Frieda Gellhorn anländer till en avlägsen ort någonstans i Europa, sedan deras föräldrar har gått bort. Systrarna blir omhändertagna av sin farbror och hans fru. Ivrig häxjakt pågår på landsbygden och deras farbror är ortens pådrivande kraft vad gäller häxbål. Systrarna är till utseendet snarlika, men till sinnet är Frieda levnadsglad och hänsynslös medan Maria är stillsam och godheten personifierad. I närheten huserar greve Karnstein. I hans slott pågår ockulta riter och vampyrism. Snart blir Frieda intresserad av greven...

Titel: Vampyrens begär
Regissör: Don Sharp
År: 1963
Genre: Drama, Romantik, Thriller, Skräck
Vampyrens kyss

Peter Cushing, Madeleine Collinson, Mary Collinson, Kathleen Byron, Damien Thomas, Dennis Price, David Warbeck, Isobel Black, Luan Peters, Judy Matheson, Katya Wyeth, Maggie Wright

Tudor Gates

Drama, Skräck

The Gemini Twins, Twins of Dracula

Storbritannien
Med i listor: Hammer, Hammers vampyrfilmer
Diskussioner om Draculas döttrar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Draculas döttrar (23 st)
martin eden (Anmäl)   16/12 2018
[rek. 3] Överraskande bra för att vara del av Hammers sista "erotiska period". Cushing är alltid en behållning och han porträtterar, överraskande nog, en ganska komplex karaktär. Filmens scenografi, kostymer och ljussättning är riktigt lysande och vi befinner oss lite i subgenren "folk horror" mer än traditionell gotik här. De mest betydande folk horror filmerna är WITCHFINDER GENERAL, THE WICKER MAN och BLOOD ON SATAN'S CLAW. Systrarna Collinson är bättre än väntat och jag är glad att de erotiska elementen skjuts i bakgrunden. Bra film!! 3.
converse (Anmäl)   15/8 2018
Underhållande Hammer men naturligtvis inte för alla. Kul att se Cushing i något annorlunda "badguy"-roll
Tsurugi (Anmäl)   5/8 2018
Slutet höjer till en svag fyra. Mycket bättre än andra filmen i trilogin men inte lika bra som den första.
Punkliv (Anmäl)   10/6 2015
Atmosfärisk och ond som Satan själv i sina bästa stunder, i sina sämsta är den ganska sunkig... som tur är så är den ganska stabil, och bäst i trilogin. Förvånansvärt rå.
Lux Lisbon (Anmäl)   10/11 2014
P.S. Tydligen tredje delen i en vampyr-trilogi.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Draculas döttrar