Drakdödaren

Originaltitel: Dragonslayer
Regissör:Matthew Robbins
Utgivningsår:1981

Om Drakdödaren:

En drake terroriserar ett kungadöme och för att få slut på det hela har kungen gått med på att offra en ungmö till draken varje år. En grupp fattiga bönder ber en mäktig trollkarl om hjälp för att döda draken.

Titel: Den oändliga historien
År: 1985
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Film nr.: 20120
Den magiska zonen

Peter MacNicol, Albert Salmi, Ralph Richardson, John Hallam, Caitlin Clarke, Peter Eyre, Sydney Bromley, Chloe Salaman, Ian McDiarmid

Matthew Robbins, Hal Barwood

Action, Äventyr, Fantasy

Med i listor: Fantasy
Diskussioner om Drakdödaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Drakdödaren (33 st)
Pingstpastorn (Anmäl)   10/6 2017
Förstår varför Peter MacNicol skäms över denna film. Den här smörjan är ju allt annat än bra.
Duke Igthorn (Anmäl)   19/2 2017
Förvånansvärt bra fantasy-film för att vara gjord 1981! Stämningen är relativt seriös och vuxen, inte alls så tramsig som fantasy ofta var förr. Specialeffekterna med draken är imponerande med tanke på årtalet, men givetvis får man tänka bort att man sett mängder av CGI-drakar av senare modell för att det ska funka.
Stygga-Vargen (Anmäl)   25/10 2016
Tycker det här är en väldigt bra, spännande och välgjord film med bra skådespelare och snygga specialeffekter.
stgurgel (Anmäl)   16/6 2015
Häftig drake och härlig strid mot den med snygg stop motion-animering
Bumbi78 (Anmäl)   31/5 2015
En Disneyproduktion, men det ska man inte låta sig skrämmas av då det knappast är en renodlad barnfilm. Detta verkar vara en sorgligt bortglömd fantasy som faktiskt var bra. Draken och effekterna ser grymma ut och även om det såklart efter nästan 35 år känns daterat är det inget hafsverk. Innehåller både blod och våld och hade inte manuset även innehållit en del trams hade betyget klart blivit högre. Sånt här känns synd att se för första gången i vuxen ålder med vuxna ögon.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Drakdödaren