Dråpet

Originaltitel: Drabet
Regissör:Per Fly
Utgivningsår:2005

Om Dråpet:

Dråpet är den tredje och sista delen i Per Flys triologi om samhällsklasserna i nutidens Danmark. De tidigare filmerna i triologin var "Bänken" och "Arvet".

Filmen handlar om Carsten, en vänlig och respekterad gymnasielärare. Han är gift, men under ett års tid har han haft ett förhållande med en tidigare elev, Pil, som är mycket politiskt engagerad i den yttersta vänsterflanken. Trots en stor åldersskillnad känner de en stark samhörighet både personligt, politiskt och erotiskt. Under en politisk aktion går något fel, en polisman blir dödad och Pil blir fängslad med sina vänner. Carsten väljer att stötta Pil och offrar därmed sin familj. Sakta men säker börjar Carsten inse vad som verkligen har hänt.

Se filmen på CDON

Regissör: Olivier Marchal
År: 2011
Genre: Drama, Thriller
Brottsplats: Lyon

Jesper Christensen, Beate Bille, Pernilla August, Charlotte Fich, Thomas Voss, Michael Moritzen, Vivian Nielsen, Mads Wille, Jan Meyer

Per Fly

Drama

Danmark
Med i listor: Skövde filmfestival 06
Diskussioner om Dråpet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dråpet (53 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
hsimpson (Anmäl)   15/7 2013
Så har jag sett den avslutande delen i trilogin, och jag tycker nog att Fly här åter är uppe på samma höga nivå som i Bänken. Frågan är om inte den här är snäppet vassare. Tät och tragisk film om skuld och ansvar. Danskarna kan!
Florian1978 (Anmäl)   21/5 2013
Jo, en gripande film om brott, straff och konsekvens. Men problemet är att protagonisternas motiv förblir oklara.
Kurganen (Anmäl)   8/1 2013
Dansk film is the shit och det gäller även sämre dansk film. Det finns en ton och en realism som inte känns spelad, till skillnad från många gånger svensk dito. Dråpet är precis som annan dansk film högst gripande och skildrar en handling påverkan på flera olika parter genom ringar på vattnet. Välspelat och gripande film som definitivt bör ses om man får chansen. Till skillnad från andra danska filmer jag sett är dock den balanserande humorn frånvarande. Emellertid är det en ingrediens som i just Dråpet bäst lämnas därhän, vilket filmskaparna också gjort.
lottes (Anmäl)   27/10 2012
Mycket bra.