Dream

Originaltitel: Bi-mong
Regissör:Kim Ki-duk
Utgivningsår:2008

Om Dream:

Två människor möts i ett komplext sömnlandskap. Konstnären Jin inser att hans drömscenarion utspelas i verkligheten av den vackra, men ångestfyllda, sömngångerskan Ran. Samtidigt som fantasi och verklighet kolliderar gör även Jin och Ran det.

Titel: Fudoh: The New Generation
Regissör: Takashi Miike
År: 1999
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Ley Lines
Titel: Så firade vi jordens undergång
Originaltitel: Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii
Regissör: Catalin Mitulescu
År: 2006
Så firade vi jordens undergång
Titel: My Wrongs 8245-8249 and 117
Originaltitel: My Wrongs 8245-8249 and 117
Regissör: Christopher Morris (I)
År: 2002

Lee Na-yeong, Jô Odagiri, Park Ji-a, Kim Tae-hyeon

Kim Ki-duk

Drama, Romantik, Fantasy, Mysterium

Sydkorea
Diskussioner om Dream  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dream (18 st)
levelfive (Anmäl)   9/6 2013
Bra film men inte lika bra som Kim Ki Duk:s allra bästa. Samspelet mellan skådespelarna i huvudrollen var det inget fel på. Stabil till stark 3a i betyg!
JimCarrey (Anmäl)   22/4 2013
Ki-Duk bjuder på ännu en otrolig resa genom kärleken och människan. Vilket börjar var? 4+
Vitorovic (Anmäl)   29/12 2012
Den stunden jag skulle förklara storheten i den här filmen skulle det bli bara luft... Se den, känn den - det är en underbar film som kommer att beröra dig.
pufred (Anmäl)   11/4 2012
Intressant idémässigt och handlingsmässigt. Yin-o-Yang-liknande film om sömngångare och drömmar där den ena parten pratar koreanska och den andra japanska utan att det är något konstigt. Idéer brukar gå före karaktärsutveckling i Kim Ki-Duks filmer, men det är störande när de beter sig helt ologiskt. Jag rankar inte den här till någon av hans 10 bästa filmer, men ändå en svag 3:a.
skitbad (Anmäl)   22/8 2011
Ja, filmens symbolik och tematik pendlar mellan intressant, fånig och menlös, detsamma gäller egentligen de flesta av filmens enheter. Helheten blir Kim´s svagaste som jag sett men har ändå nog intressanta delar att kämpa sig upp i en svagare 3:a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dream