Dreamers

Regissör:Bernardo Bertolucci
Utgivningsår:2003
Antal betyg:1985 betyg

Om Dreamers:

Den amerikanska studenten och cineasten Matthew kommer till Paris våren 1968, lagom till studentupproren. Hans bakgrund får honom dock att tvivla på den gryende rörelsen, och han betraktar den hellre på avstånd. Mitt i kaoset träffar han Isabelle och Theo - två incestuösa syskon ur överklassen - med vilka han inleder ett komplicerat triangelförhållande.

Titel: Hjärtslag
Regissör: Dagur Kári
År: 2005
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Dark Horse

Michael Pitt, Eva Green, Louis Garrel, Robin Renucci, Anna Chancellor, Jean-Pierre Léaud

Gilbert Adair

Drama, Romantik

Italien, Frankrike, Storbritannien
Diskussioner om Dreamers  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dreamers (177 st)
sawa (Anmäl)   20/6 2018
Vill man se Eva Green naken så är det här filmen att se, annars är den ganska intetsägande.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Tungt och grundligt är det precis som det brukar vara när Bertolucci står för regin, men den här gången är det även andefattigt och tråkigt. Handlingen utspelas i mycket inskränkt omgivning. Manuset är svagt. Dialogen är allt för tröttande och enfaldig. Den stora mängden av naket och sex scener räddar heller inte det här. Möjligen så höjer den sköna musiken betyget något. Även fotot gör intryck ibland.
idaho1981 (Anmäl)   10/11 2016
Nja, jag försöker förstå vad regissören vill. Vill han göra en intellektuell historia, en kärlekshistoria, en historia om föräldrar som är rädda för sina egna barn och deras känslor eller är det om upploppen i Paris. Vissa riktigt bra delar, men det håller inte hela vägen. Grymt bra skådespeleri dock!
stefanp (Anmäl)   31/8 2016
Bertolucci betraktar de revolutionära gräsrötterna år 1968 med närsynta glasögon från 2000-talet. Istället för att placera linsen på gatan och skildra den politiska revolutionen, leds vi in i en värld av hedonism, navelskådning och kulturdebatt. Det är svårt att tolka filmen satiriskt. Scenerna ska tilltala och underhålla oss. Vi ska relatera och identifiera oss med karaktärernas distansering och ego-fixering. Konformismen ska rättfärdigas i en tid då den systemkritiska ideologin är närmast död. Bertolucci, född in i överklassen men en gång övertygad marxist, är, och har kanske alltid varit, en borgarnas lakej.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dreamers