Drive

Originaltitel: Drive
Regissör:Nicolas Winding Refn
Utgivningsår:2011

Om Drive:

En stuntförare i Hollywood extraknäcker som chaufför vid rån. Han åtar sig att hjälpa sin vackra granne Irenes man som har stora ekonomiska problem, men när jobbet går fel blir han måltavla för några av Los Angeles undre världs farligaste personer.

Titel: Taxi Driver
Regissör: Dan Gilroy
År: 2014
Film nr.: 112030
Nightcrawler

Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Albert Brooks, Oscar Isaac, Ron Perlman, Christina Hendricks, Kaden Leos, Jeff Wolfe, James Biberi, Russ Tamblyn

Hossein Amini

Drama, Action, Kriminalare, Thriller

Recension Drive

- Newt sätter betyg 5 och skriver:
Intrigmässigt är det som helhet ganska så tunt. Det är inte tal om varken något grundläggande drama eller meningsfull handling. Men det behövs inte heller. För enbart med sin kliniskt coola stämning så drar filmen in en och griper sedan tag med sina många enskilt starka och minnevärda scener. Det är snigeltempo rakt igenom och ibland även helt tyst men ändå så stirrar man hänförande på bioduken. Filmkonst på hög nivå.

Recension av Drive - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250
Kommentarer om Drive (686 st)
RustyFilm (Anmäl)   14:40 26/4
Huvudrollen här är en ej namngiven karaktär. En tystlåten, cool och smart kille som är en djävul på att ratta och mecka bilar. Han spelas avslappnat och smart av Ryan Gosling. Carey Mulligan spelar den snälla och söte grannen Irene, nästan lika tystlåten hon. Ett brottsdrama kan man nog kalla det och här finns de vanliga ingredienserna våld, rån och biljakter men allt är så snyggt och intelligent skapat så man baxnar. Inte trodde jag att en biljakt kunde vara njutbar. Varenda actionkliché är omkonstruerad till något som tidigare varit osett. Bravo regissör Nicolas Winding Refn.
Lectra (Anmäl)   4/2 2018
En fruktansvärt dålig film. Ingenting händer, den består enbart av tom tystnad, musikmontage och lite macho-bullshit här och var. Jag kan verkligen uppskatta ett långsamt tempo och stämningsbyggare, men det händer ju fan ingenting, där här filmen är helt jävla poänglös. Nu har jag sett den tre-fyra gånger bara för att den får så jävla höga betyg överallt och jag tänker att det kanske är mig det är fel på, men den är fan helt jävla värdelös. Jag fattar verkligen inte.
kryttan (Anmäl)   18/8 2017
Tillsammans med Pusher, Bronson och Valhalla Rising är detta en av mina favoriter från NWR, Gosling är makalöst bra!
deswhip (Anmäl)   15/6 2017
Supersnyggt filmad och högsta betyg på musiken. Filmen har en sällsynt cool, avslappnad, melankolisk stämning, sävligt tempo och bitvis bjuds man på ganska våldsam action. Filmen når inte riktigt ända fram men den är bra nära en femma. 4+
Starkbröl (Anmäl)   14/4 2017
Too cool for school men lyckas inte riktigt. Den påminner till stora delar om Things to do in Denver when you're dead, men en Gosling med stenansikte kan inte ersätta den filmens persongalleri och han lyckas inte övertyga i sin roll heller.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Drive
Se filmen