Drive

Originaltitel: Drive
Regissör:Nicolas Winding Refn
Utgivningsår:2011

Om Drive:

En stuntförare i Hollywood extraknäcker som chaufför vid rån. Han åtar sig att hjälpa sin vackra granne Irenes man som har stora ekonomiska problem, men när jobbet går fel blir han måltavla för några av Los Angeles undre världs farligaste personer.

Titel: Taxi Driver
Originaltitel: Le samouraï
Regissör: Jean-Pierre Melville
År: 1967
Samuraj Killer

Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Albert Brooks, Oscar Isaac, Ron Perlman, Christina Hendricks, Kaden Leos, Jeff Wolfe, James Biberi, Russ Tamblyn

Hossein Amini

Drama, Action, Kriminalare, Thriller

Recension Drive

- Newt sätter betyg 5 och skriver:
Intrigmässigt är det som helhet ganska så tunt. Det är inte tal om varken något grundläggande drama eller meningsfull handling. Men det behövs inte heller. För enbart med sin kliniskt coola stämning så drar filmen in en och griper sedan tag med sina många enskilt starka och minnevärda scener. Det är snigeltempo rakt igenom och ibland även helt tyst men ändå så stirrar man hänförande på bioduken. Filmkonst på hög nivå.

Recension av Drive - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Action Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50
Kommentarer om Drive (685 st)
Lectra (Anmäl)   14:17 4/2
En fruktansvärt dålig film. Ingenting händer, den består enbart av tom tystnad, musikmontage och lite macho-bullshit här och var. Jag kan verkligen uppskatta ett långsamt tempo och stämningsbyggare, men det händer ju fan ingenting, där här filmen är helt jävla poänglös. Nu har jag sett den tre-fyra gånger bara för att den får så jävla höga betyg överallt och jag tänker att det kanske är mig det är fel på, men den är fan helt jävla värdelös. Jag fattar verkligen inte.
kryttan (Anmäl)   18/8 2017
Tillsammans med Pusher, Bronson och Valhalla Rising är detta en av mina favoriter från NWR, Gosling är makalöst bra!
deswhip (Anmäl)   15/6 2017
Supersnyggt filmad och högsta betyg på musiken. Filmen har en sällsynt cool, avslappnad, melankolisk stämning, sävligt tempo och bitvis bjuds man på ganska våldsam action. Filmen når inte riktigt ända fram men den är bra nära en femma. 4+
Starkbröl (Anmäl)   14/4 2017
Too cool for school men lyckas inte riktigt. Den påminner till stora delar om Things to do in Denver when you're dead, men en Gosling med stenansikte kan inte ersätta den filmens persongalleri och han lyckas inte övertyga i sin roll heller.
Magduz (Anmäl)   29/1 2017
På snudden till perfekt!