Drömkåken

Originaltitel: Drömkåken
Regissör:Peter Dalle
Utgivningsår:1993

Om Drömkåken:

Göran överraskar sin familj med att köpa en villa på exekutiv auktion. Med liv och lust ger han sig på att renovera trähuset. Det visar sig dock att drömkåken ruvar på en livsfarlig hemlighet.

Titel: Hem dyra hem
Regissör: H C Potter
År: 1948
Genre: Komedi, Romantik
Villervallavillan

Björn Skifs, Suzanne Reuter, Zara Zetterqvist, Mikael Håck, Pierre Lindstedt, Gunnel Fred, Jan Malmsjö, Lena Nyman, Anders Ekborg, Johan Ulveson, Claes Månsson, Peter Dalle, Johan Rabaeus, Pontus Gustafsson, Anna-Lena Hemström, Robert Gustafsson

Bengt Palmers, Peter Dalle

Komedi

Sverige

Recension Drömkåken

- Rollywood sätter betyg 3 och skriver:
Ja hur ”bra” den här filmen verklig är kan väl diskuteras, men nog ska man väl kunna förklara den som svensk kultfilm. Den har många charmiga drag även om det är en ytlig handling vi talar om. Björn Skifs är kul som den med tiden uppgivna Göran. Peter Dalle har regisserat detta som sin debuterande komedi. Dock hade jag väntat mig att se mer av Suzanne Reuters roll Tina men hon försvinner ur en stor...

Recension av Drömkåken - Läs hela!

Diskussioner om Drömkåken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Drömkåken (404 st)
Ful_fisk (Anmäl)   5/10 2018
Fånig men skojig. Karaktärsregistret håller det hela igång, en fantastisk uppsättning skådisar levererar suveräna insatser i birollerna; Pierre Lindstedt, Lena Nyman, Jan Malmsjö... När Lorry-gänget dyker upp som gangsters blir det väldigt mycket Ensam hemma över det hela, vilket kommer lite från ingenstans i en rätt traditionell familjekomedi, men vad fasen, varför inte liksom? Varenda replik Claes Månsson säger är ju en klockren one-liner! Synth-soundtracket borde de dock verkligen ha ratat och ersatt med något annat, det är verkligen inte bra.
wasteoftime (Anmäl)   24/2 2018
Jag älskade den här när jag var lite, och jag var rätt rädd nu när jag skulle se den, att det inte alls skulle hålla. Och det gjorde den inte. Eller, ja, det gjorde den kanske. Vissa saker är nog till och med bättre nu, andra, är väl ja, som de är. Jag hade ju ingen aning om att Peter Dalle hade gjort filmen, egentligen, även om jag nog visste det någonstans i bakhuvudet. Och Peter Dalle är en av mina absoluta favoriter så det är ju alltid kul. Sedan är det väl inte hans bästa film kanske. Vissa grejer är ju dock helt klockrena, och manuset framförallt är precis så bra som det brukar vara i Dalles verk. Det blir en tvåa så länge, då jag var lite för trött för att våga sätta ett högre betyg just nu.
Sarakin76 (Anmäl)   10/1 2018
Svensk film er ikke bra altså!
Nalleman (Anmäl)   3/1 2018
Dialogen känns styltig och tillgjord och särskilt kul är det sannerligen inte heller.
Henkepedia (Anmäl)   31/12 2017
En svensk version av Tom Hanks klassiska 80-tals film The Money Pit. Dalle lyckas nästan men nja.. Trea!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Drömkåken