Drömmen om Amerika

Originaltitel: Drömmen om Amerika
Regissör:Christer Abrahamsen
Utgivningsår:1976

Om Drömmen om Amerika:

Bygger på ett verkligt rättsfall som utspelade sig på 1870-talet. De två kompanjonerna Hjert och Tector träffade varandra på Långholmens fängelse. När de släpptes ut utförde de ett rån för att få råd att ta sig till Amerika. Av misstag sköt de ihjäl två män och blev jagade som "farliga desperados". De lyckades till slut få ihop pengarna men på tåg från Stockholm till Göteborg blir de igenkända och infångade.

Stig Ossian Ericson, Mona Seilitz, Ewa Fröling, Margaretha Krook, Eddie Axberg, Gus Dahlström, Gösta Bredefeldt, Olle Björling, Hans Klinga, Janne 'Loffe' Carlsson, Elin Klinga

Christer Abrahamsen, Niels Halding, Tom Lazarus

Drama, Kriminalare, Biografi

Sverige
Diskussioner om Drömmen om Amerika  (0 diskussioner)
Kommentarer om Drömmen om Amerika (10 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   1/9 2012
Det här en tung film främst ur ett historiskt perspektiv. Den borde visats i skolorna? Det har den kanske inte gjort. Jag har hört att den släpptes som hyr-vhs på bolaget Europafilm på åttiotalet. Verkar halvt omöjlig att få tag på. En på Filmforum krängde en dvd-r inspelad från tv för femtio spänn. Som film är den inget mästerverk så, men den berättar något! När det kommer till avrättningsscenerna i slutet är det mycket starkt. Jag var förberedd på att det skulle vara starkt men tårarna rullade ner för mina kinder, det gjorde dom. Så barbariskt, det är inga sympatiska killar men detta öde ska ingen behöva möta. Nej Nej Nej. I den långa scenen, mycket bra slkådespelarinsatser av Janne Carlsson, Hans Klinga och de båda prästerna. Omskakande.
Tonti (Anmäl)   1/9 2012
Ojämn med stundtals hiskeligt opassande musik men hantverket är fint och mijöerna bra. Både loffe och klinga är bra och tiden och miljön intressant och ovanlig. Klart sevärd.
Anonym_user_1 (Anmäl)   31/8 2012
Trots en obalanserad blandning mellan skämt och allvar är det en sevärd skildring av ett vanligt problem i Sverige på 1800-talet.
skaraborg76 (Anmäl)   20/5 2011
Filmen borde visas mer. Bygger på en verklig och tragisk händelse. Avrättningarna som sker i filmen är anledningen till att man sluta nacka folk offentligt i Sverige. Det var för blodigt. Ger den en fyra!
Hengman (Anmäl)   17/5 2009
Var får man tag på denna film?!?! "Klassiker" med Loffe och dylika brukar ju annars förpesta såväl tevetablåer som videohyllor...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Drömmen om Amerika