Drömtjejen

Originaltitel: Weird Science
Regissör:John Hughes
Utgivningsår:1985

Om Drömtjejen:

Två opopulära ungdomar, Gary och Wyatt, misslyckas med alla försök att bli accepterade av sina skolkamrater. Till slut leder deras desperation efter att bli omtyckta till att de "skapar" en kvinna med hjälp av sin dator. Tjejen som de skapar är en jättevacker kvinna vid namn Lisa, vars uppgift är att stärka pojkarnas självförtroende genom att försätta dem i situationer där de får lära sig att agera som män.
Se filmen på Headweb

Titel: Utan ett plagg i plugget
Originaltitel: Zapped!
Regissör: Robert J Rosenthal
År: 1982
Genre: Komedi, Science Fiction
Utan ett plagg i plugget
Titel: Snilleskolan
Regissör: Paul Brickman
År: 1983
Genre: Drama, Komedi
Föräldrafritt

Anthony Michael Hall, Ilan Mitchell-Smith, Kelly LeBrock, Bill Paxton, Robert Downey Jr, Robert Rusler, Suzanne Snyder, Judie Aronson, Michael Berryman, Vernon Wells, Britt Leach, Barbara Lang, Ivor Barry

John Hughes

Komedi, Romantik, Science Fiction, Fantasy

Drömbruden

Med i listor: Shahins high school/college-filmer
Diskussioner om Drömtjejen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Drömtjejen (114 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Raimo_1985 (Anmäl)   1/10 2017
Så jäkla rolig, helt igenom! Jag älskar den.
Stygga-Vargen (Anmäl)   22/10 2016
En riktig kultrulle!
myslas (Anmäl)   19/9 2016
Ännu en film jag älskade i min ungdom som jag ser på ett helt annat sätt när jag nu ser om den. Att den är så dum och over the top är vad som faktiskt gör den rolig (jodå, jag skrattar en hel del genom filmen) men den uppenbara sexismen är minst sagt besvärande när jag nu ser om den. Hade filmen gjorts idag hade den sågats längs fotknölarna enbart på grund av kvinnosynen. Samtidigt får man försöka se den som ett dokument av sin tid och förstå att världen var annorlunda då. Problemet är bara att jag själv var en del av den världen och man ser lite med avsmak på sig själv i backspegeln nu. Det finns som sagt roliga moment och det är riktigt svårt att inte ständigt garva åt Bill Paxtons rollfigur men det finns betydligt bättre och mer smakfulla komedier av John Hughes än den här filmen.
BarryHero (Anmäl)   3/4 2016
Marks att den skrev under tva dagar. Valdigt rorig film. Kultig och stundtals rolig visst men langt ifran Hughes ovriga 80-tal. Andra gossen ar en ratt kass skadis medan Hall inponerar. Kul med ung RDJ.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Drömtjejen